1 |
منبع |
شماعی ، علی، پوراحمد، (1384) ، بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا ، دانشگاه تهران ، تهران
بحرینی ، حسین (1392) ، مرمت شهری ، دانشگاه تهران ، تهران
3- فلامکی ، منصور(1374) ، باز زنده سازی بناها و شهرهای تاریخی ، دانشگاه تهران ، تهران
کلانتری ،خلیل ودیگران،(1385) ، فنون و تجارب برنامه ریزی مذمت بافت تاریخی شهرها،پژوشگاه علوم انسانی ، فرهنگ و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ، تهران ، 1385
فلامکی،منصور(1381) ، نوسازی و بهسازی شهری ، سازمان سمت ، تهران ، 1381
عندلیب، علیرضا(1392) ، اصول نوسازی شهری، رویکردی نو به بافتهای فرسوده ، اتشارات آذرخش، تهران
رهنما، محمد رحیم(1387) برنامه ریزی مناطق مرکزی شهرها(اصول ، مبانی ، تکنیکها) ، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد
میتو کرومنا و استیو تیزدل (1390)خوانش مفاهیم طراحی شهری ، مترجم ،کامران ذکاوت و فرناز فرشاد ، انتشارات آذرخش ،تهران
نشریه شهرسازی و معماری هفت شهر ، شماره 44-43 ، پاییز و زمستان 1392 ، وزارت راه وشهرسازی ، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران
جیم آنتنیو (1393) قاهره تاریخی ، سیری در این شهر اسلامی ، مترجمان ؛محمد رحیم رهنما ، نونا مسگرانی و مزگان پور عماد ، چاپ خانه دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد
سیف الدینی ، فرانک (1383)، ارزشیابی طرحها و برنامه ها، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور، تهران
جان دایموند، جوسی لیدل ، 1393)، مدیریت بازآفرینی شهری، چشم انداز جهانی ، مترجم، مجتبی رفیعیان ، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران
حبیبی ، کیومرث، پوراحمد، احمد ، مشکینی ، ابوالفضل(1394)بهسازی و نوسازی بافتهای کهن شهری ، انتشار نشر ، تهران
حیدری ، جهانگیر، سلیمانی ، محمد (1391)توسعه درون شهری، انتشارات اذرخش ، تهران
رضویان ، تقی ، محمدی ، کاوه و ابوبکری ، طاهر(1392 ) ، فضاهای فرسوده شهری ،دانشگاه امام رضا(ع) ، مشهد
فلامکی ، منصور(1384)، نوسازی و بهسازی شهر ، انتشارات سمت ، تهران
جان دایموند (1392)، مدیرریت باز آفرینی شهری ، چشم انداز جهانی ، مترجم ، مجتبی رفیعیان ، انتشارات دانشگاه تهران
رهنما ، محمد رحیم ،( 1390)، شناسایی و وجه تسمیه معابر ، محلات و اماکن عمومی بافت قدی مشهر مشهد ، انتشارات شهرداری مشهد (روابط عمومی ) |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس ارزیابی پیامدهای طرحهای نوسازی و بهسازی شهری جز دروس تخصصی این گرایش در برنامه ریزی شهری می باشد. و نقش موثری در تخصصی شدن رشته بعهده دارد. |
3 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با پیامدهای مختلف طرحهای بهسازی و نوسازی شهری است که همراه با تغییر در ساختار و کارکرد چنین بافتهایی به وقوع می پیوندد
آشنایی دانشجویان با انواع مدلهای کمی و کیفی ارزیابی طرحهای بهسازی و نوسازی شهری |
4 |
شایستگی های پایه |
داشتن مدرک جغرافیا در کارشناسی ، توانایی استفاده از رایانه و نرم افزارهای تحلیل اماری و جغرافیایی مانند spss , arc.gis و تسلط بر زبان انگلیسی می باشد. |
5 |
اهداف یادگیری |
معرفی موضوع و مروری برطرحهای بهسازی و نوسازی شهری
روشها ومدلهای ارزیابی طرحهای شهری
پیامدهای ناشی از طرح های بهسازی و نوسازی در شهرهای منتخب جهان
روش مداخله در بافتهای فرسوده شهری و بررسی تطبیقی پیامدهای مختلف ان
بررسی پیامدهای اجتماعی فرهنگی ناشی از مداخله در بافتهای فرسوده شهری
بررسی پیامدهای اقتصادی مالی پروژه های بهسازی و نوسازی شهری
ارزیابی پیامدهای کالبدی طرحهای بهسازی و نوسازی |
6 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت :
1- نظری
2- میدانی تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با شهروندان
3- برداشت میدانی و تهیهی نقشه های شهری موضوعی
4- مشارکت دانشجویان در کلاس درس و ارایه مطالب |
7 |
وظایف دانشجو |
1-شرکت در کلاس درس
2- شرکت در مطالعات میدانی
3- تکمیل پرسشنامه
4- کاربا نرم افزارها
5- تجزیهو تحلیل داده ها با مشارکت سایر دانشجویان
6- شرکت در کار گروهی و آشنایی با تکنیکهای کار گروهی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- کتاب و جزو درسی
2- استفاده از پاور پوینت
3- عملیلت میدانی تکمیل پرسشنامه و استفاده از وسایل نقلیه برای حضور در صحنه عمل و انجام عملیات میدانی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان میان ترم
تهیه گزارش از بازدید میدانی بافت قدیم
امتحان پایان ترم |