طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره روش شناسی و تکنیهای تحقیق در رشته برنامه ریزی شهری به دلیل نقش موثر ان در توسعه تحقیقات و پژوهش ، جز دروس پایه می باشد.و دانشجویان قبل از گذراندن دروس تخصصی انرا باید بگذارنند. و از اهمیت ویژه ای در بین دروس رشته بر خوردار می باشد.
2 هدف کلی هدف کلی درس روشناسی و تکنیکهای تحقیق و آینده پژوهشی ، آشنایی دانشجویان با رویکردهای روش شناسی در تحقیقات در حوزه برنامه ریزی شهری و آشنایی با روشهای آینده نگاری وسناریو نگاری و نرم افزارهای مربوطه می باشد
3 شایستگی های پایه برخورداری ار توانایی استفاده از نرمافزاراهی جغرافیایی و تحلییل مانند spss , arc.gis
4 اهداف یادگیری 1- اشنایی با فلسفه روش شناسی 2- آشنایی با اناوع تحقیقات بر اسای هدف ، نتیجه و روش 3- اشنایی با روشهای تعیین حجم نمونه 4- آشنایی با روشهای تحلیل فضایی داده ها 5- آشنایی با روشهای جمع آوری آمار واطلاعات و انواع پرسشنامه 6- آشنایی با نرم افزاراهی سناریو نگاری 7- اشنایی با روشهای تفسیر و تنظیم گزارشاتو ارایه مطالب و دفاع از پایان نامه
5 روش تدریس روش تدریس به صورت : 1- نظری 2- میدانی تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با شهروندان 3- برداشت میدانی و تهیهی نقشه های شهری موضوعی 4- مشارکت دانشجویان در کلاس درس و ارایه مطالب
6 وظایف دانشجو 1-شرکت در کلاس درس 2- شرکت در مطالعات میدانی 3- تکمیل پرسشنامه 4- کاربا نرم افزارها 5- تجزیه و تحلیل داده ها با مشارکت سایر دانشجویان 6- شرکت در کار گروهی و آشنایی با تکنیکهای کار گروهی
7 منبع ملکی فر ، عقیل و همکاران (1386) ، لفبای آینده پژوهی، لنتشارات اندیشکده صنعت و فناوری (آصف) ، تهران بیل رابینسون (1394) ، راهنمای علمی برنامه ریزی سناریو برای سازمان ، مترجم ، علی شاهمیر ، نشر فوزان ، تهران مایکل جکسون (1395) ، راهنمای عملی آینده نگاری ، مترجم ، سعید خزاغی ، مریم و کیل زاده ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، تهران
8 مواد و امکانات آموزشی 1- کتاب و جزو درسی 2- استفاده از پاور پوینت 3- عملیلت میدانی تکمیل پرسشنامه و استفاده از وسایل نقلیه برای حضور در صحنه عمل و انجام عملیات میدانی
9 نحوه ارزشیابی 1- نقد یک جلد رساله دکتری 2- شرکت در دو جلسه دفاع رساله دکتری 3- تهیهی یک فرم پروپوزال پیشنهادی 4- امتحان میان ترم 5- امتحان پایان ترم به صورت کتبی