طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جز دروس پایه در مقطع کارشناسی می باشد. و به دلیل اهمیت روش تحقیق در پیشرفت پژوهش و آشنایی دانشجویان با روشهای جدید پژوهش در برنامه ریزی شهری تدوین شده است. راه موفقیت در پیشرفت علمی از طریق پژوهشهای هدفمندو مبتنی بر رفرآیند علمی حاصل می شود
2 هدف کلی هدف کلی روش تحقیق آشنایی دانشجویان با فلسفه روش شناسی و رویکردهای جدید روش تحقیق و تکنیکهای جدید در روش تحقیق در برنامه ریزی شهری است.
3 شایستگی های پایه توانایی استفاده از رایانه و نرم افزارهای تحلیل اماری و جغرافیایی مانند spss , arc.gis و تسلط بر زبان انگلیسی
4 اهداف یادگیری 1- اشنایی با فلسفه روش شناسی 2- آشنایی با اناوع تحقیقات بر اسای هدف ، نتیجه و روش 3- اشنایی با روشهای تعیین حجم نمونه 4- آشنایی با روشهای تحلیل فضایی داده ها 5- آشنایی با روشهای جمع آوری آمار واطلاعات و انواع پرسشنامه 6- آشنایی با نرم افزاراهی سناریو نگاری 7- اشنایی با روشهای تفسیر و تنظیم گزارشاتو ارایه مطالب و دفاع از پایان نامه
5 روش تدریس روش تدریس به صورت : 1- نظری 2- میدانی تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با شهروندان 3- برداشت میدانی و تهیه ی نقشه های شهری موضوعی 4- مشارکت دانشجویان در کلاس درس و ارایه مطالب
6 وظایف دانشجو 1-شرکت در کلاس درس 2- شرکت در مطالعات میدانی 3- تکمیل پرسشنامه 4- کاربا نرم افزارها 5- تجزیه و تحلیل داده ها با مشارکت سایر دانشجویان 6- تدوین و ارایه گزارش کار 7- ترجمه مطالب و مقالات مرتبط
7 منبع گ.د.آندر انویچ ، روشهای پژوهش شهری ، مترجم، محمد نجاتی ، سازمان شهر داریها ، تهران ، 1380 دی.ای.دواس، 1382، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، مترجم، هوشنگ نائبی ، نشر نی ، تهران ،چاپ سوم حافظ نیا ، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات سمت ، تهران ، 1383 ساروخانی ، باقر ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، اصول و مبانی ، جلد اول و دوم ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران ، 1372 رفیع پور ، فرامرز، کندوکاوها و پنداشته ها ، شرکت سهامی انتشار ،تهران ، 1370 ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، ریمون کیوی ، نیک گهر ، عبدالحسین ، انتشارات فرهنگ معاصر ، تهران ، 1370 جی ، اچ، مولر، استدلال آماری در جامعه شناسی ، نایینی ، هوشنگ ، نشر نی ، تهران ، 1378 نادری ، عزت الله، سیف نراقی ، مریم ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ، دفتر تحقیقات وانتشارات بدر، تهران ، چاپ سوم، 1370 جیمز.ام.لیندسی،روشهای تحقیق در جغرافیای انسانی ع مترجم، رضوانی ، محمد رضا ، انتشارات سمت ، تهران ، 1381 جان اف. لونسبری ، فرانک تی . آلدریچ ، درآمدی بر روشها و فنون میدانی جغرافیا ، مترجم ، بهلول علیجانی ، انتشارات سمت ، تهزان ، 1371 تقی زاده ، هوشنگ ، تاری ، غفار (1386) الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات حفیظ ، تهران جیمزال . آر بروکل (1390) ، رهنمای جامع آموس 6 ، مترجمان ، کیومرث زرافشانی ، مرضیه کشاورز ، انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه کلینجر ، پدهاز(1388) رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری (با اضافات و تجدید نظر)، مترجم ، حسین سرایی ، انتشارات سمت ، تهران رضوانی ، حمید رضا(1390) روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات مهربان نشر حسنلو ، حمیدرضا(1389) ، اصول ومبانی نگارش مقالات ISI ، به شیوه APA ، انتشارات آذر کلک ، تهران جیمزدی لستر ،(پدر) ، جیمزدی (پسر) ، (1388)، شیوه های نگارش مقالات علمی ـ پزوهشی ، مترجمان ، راحله رفیع پور ، رضا پیش قدم ، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد ، مشهد مقیمی ،ابراهیم مقیمی ، سارا(1391)، روش تدوین و نگارش مقالات آی.اس.آی(ISI) ،نگارش ،تهران یندا گروت، دیوید وانگ(1391)،روشهای تحقیق در معماری ،مترجم،علیرضا عینی فر ، انتشارات دانشگاه تهران کرسول ، جان و پلانو کلارک ، (1390) ، روشهای پژوهش ترکیبی ، مترجمان ، علیرضا کیامنش ، و جاوید سرایی ،انتشارات آییژ ، تهران ایان های ، (1388 )، روشهای تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی ، مترمجمان ، احمد پور احمد ، محمد اسکندری نوده ، انتشارات سمت ،
8 مواد و امکانات آموزشی 1- کتاب و جزو درسی 2- استفاده از پاور پوینت 3- عملیلت میدانی تکمیل پرسشنامه و استفاده از وسایل نقلیه برای حضور در صحنه عمل و انجام عملیات میدانی
9 نحوه ارزشیابی 1- نقد یک عدد پایان امه کارشناسی ارشد 2- شرکت در دو جلسه دفاع کارشناسی ارشد 3- تهیهی یک فرم پروپوزال پیشنهادی 4- امتحان میان ترم 5- امتحان پایان ترم به صورت کتبی