1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
الزامی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مباحث مربوط به علم اکولوژی، چرخه مواد و سیر انرژی در اکوسیستم، و شناخت بستر موجودات و مطالعه روابط متقابل بین موجودات جهت شناخت بهتر مرتع و ارائه طرح های بهره برداری بهینه |
3 |
شایستگی های پایه |
شناخت مفهوم اکولوژی و چرخه های مواد و سیر انرژی، اکولوژی مرتع و بررسی تاثیر فاکتورهای اقلیمی و محیطی بر گیاهان مرتعی |
4 |
اهداف یادگیری |
بررسی مشخصات یک اکوسیستم مرتعی و ارائه راهکارهایی جهت مدیریت اکولوژیک اکوسیستمهای مرتعی با هدف کاهش آلودگی ها و بهبود سیستماتیک مراتع |
5 |
روش تدریس |
معرفی منابع، ارائه سر فصل ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و بحث در خصوص مطالب و سرفصل ها. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و فعال در کلاس، ارائه سمینار و شرکت در مباحث |
7 |
منبع |
اردکانی، م. 1397. اکولوژی . انتشارات دانشگاه تهران
رستمی، س. و ساکتی، غ. 1397. اکولوژی عمومی و حیات وحش (مبانی نظری و عملی). انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان
قربانی و همکاران.1389. اکولوژی عمومی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
نصیری محلاتی م.؛ کوچکی ع.؛ رضوانی مقدم پ. و بهشتی.1392(چاپ هفتم). اگرواکولوژی.
انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
محمد فیاض و مینا بیات.1396. رفتار چرایی دام، جلد اول: مراتع مناطق نیم هاستپی وکوهستا نهای مرتفع ایران. انتشارات سازمان جنگلها و مراتع
جهان و همکاران. 1394. اگرواکوالوژی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
مصداقی، م. 1386 . مرتعداری در ایران. انتشارات آستانقدس رضوی.
مقدم، م. 1377. مرتع و مرتعداری. انتشارات دانشگاه تهران. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس به صورت تئوری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری (ویدیو پروژکتور) ارائه میشود.و برای بخش عملی از مراتع مختلف منطقه جهت بازدید و شناسایی مراتع و گونه های علوفه ای و مرتعی استفاده میشود |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر و شرکت در مباحث کلاسی 10% ، ، میان ترم 40% و آزمون نهایی 50%. |