طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره دروس اصلی - تخصصی مشترک
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با تولید گیاهان دارویی از مرحله کاشت تا برداشت و نحوه بهره برداری از مواد موثره آن و شناسایی گیاهان دارویی
3 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر در طول ترم 40%، ارائه سمینار 20%، امتحان پایان ترم 40%
4 منبع ولی الله مظفری.1391. شناخت گیاهان داوریی و معطر ایران. ناشر: فرهنگ معاصر تهران. لیلا تبریزی و علیرضا کوچکی. 1397. گیاهان دارویی (بوم شناسی؛ تولید و بهره برداری پایدار). انتشارات دانشگاه تهران. علی زرگری.1397 . گیاه درمانی . انتشارات دانشگاه تهران. علی زرگری.1347-1375 . گیاهان دارویی (پنج جلد) . انتشارات دانشگاه تهران. رضا امید بیگی. 1379-1374. رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان گیاهان دارویی (سه جلد ). انتشارات فکر روز، انتشارات طراحان نشر و انتشارات آستان قدس رضوی؛ شرکت به نشر. علی ثابتی، حسنعلی نقدی بادی، حسین حسینی،علیرضا بلندنظر، نرجس فرزین، سهیل قلی بیگی . ۱۳۹۷. شت و پرورش گیاهان دارویی با رویکرد ارگانیک (جلد اول). انتشارات مرسل. 294 صفحه ابراهیم محمدی گل تپه. 1399. مجموعه خواص گیاهان دارویی. انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی. 360 صفحه کاظم قاسمی گلعذانی و نسرین فرهادی. 1398 فیزیولوژی گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تبریز .308 صفحه محمدرضا غفاریان حمید سودایی زاده. 1397.جنبه های نوین استفاده از گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه یزد . 404 صفحه محمدتقی عبادی، هوشنگ یادگاری و نسترن جلیلیان. 1398. درختان و درختچه های دارویی (تولید، بهره برداری و فرآوری) جلد اول. انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی. 258 صفحه محمد فتاحی و بهمن فتاحی. 1389. مبانی گیاهان دارویی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد سعید دوازده امامی. 1396. تولید گیاهان دارویی (اصول و مبانی، گیاه شناسی) جلد اول. انتشارات تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی (تاک).217 صفحه عمویی، م. 1388. زراعت گیاهان دارویی و معطر (1). انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی تهران. میر جلیلی، س.ع. 1387. زراعت گیاهان دارویی و معطر (2). انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی تهران.
5 وظایف دانشجو حضور منظم و فعال در کلاس ها، بازدید ها و عملیات صحرایی ، ارائه سمینار و شرکت در مباحث درسی
6 مواد و امکانات آموزشی درس به صورت حضوری و در قالب بخش تئوری و عملی با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های سمعی و بصری ارائه میشود.و برای بخش عملی بازدبد های صحرایی از عرصه های طبیعی، باغ های گیاهان دارویی به منظورشناسایی گونه های دارویی، همچنین استفاده از اسلاید های مختلف و ارایه فیلم های آموزشی در خصوص تولید و فرآوری گیاهان دارویی
7 روش تدریس معرفی منابع، ارائه سر فصل ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و بحث در خصوص مطالب و سرفصل ها، معرف وشناسایی گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی، بازدید از باغ های گیاهان دارویی و غیره.
8 اهداف یادگیری آهداف کلی این درس عبارت است از آشنا کردن دانشجویان با گیاهان دارویی از دیدگاه های گیاهشناسی، اکولوژیکی، زراعی و اقتصادی است بطوریکه دانشجویان بتوانند در پایان ترم مهارت های علمی و عملی قابل قبولی را در خصوص این گیاهان کسب نمایند.
9 شایستگی های پایه دانشجویان باید پیش نیاز این درس که مبانی تولید گیاهان زراعی است را گذرانده باشند و علاوه بر آن بهتر است قبل از گرفتن این درس ، دروس اکولوژی و گیاهشناسی سیستماتیک را نیز گذرانده باشند تا در درک مفاهیم اکولوژیکی درس و گیاهشناسی مشکلی نداشته باشندچرا که در بخش عملی درس شناسایی گیاهان دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است