1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
ازجمله دروس تخصصی گروه است |
2 |
هدف کلی |
اهداف کلی درس آشنایی بادانش حدیث و شاخه های آن و مهم ترین مفاهیم و مصطلحات |
3 |
شایستگی های پایه |
اشنایی با صرف ونحوونرم افزارها |
4 |
اهداف یادگیری |
جایگاه حدیث در علوم اسلامی، رابطه فقه با حدیث،اصطلاحات و مفاهیم: حدیث، خبر، روایت، سنت، اثر، سند، متن، حدیث قدسی، تقسیم اجمالی شاخه های علم حدیث، تاریخ حدیث، درایه حدیث، رجال حدیث |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برایدانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث |
6 |
وظایف دانشجو |
آزمون پایان ترم وارائه تحقیق وکار کلاسی (پاسخ به سوالات هر درس) |
7 |
منبع |
فهرست منابع گزیده از منابع ذیل:-مدیر شانه چی، کاظم، علم حدیث، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 7313ش.-سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه، قم: مؤسسه الامام الصادق( ،)ع7313ش.-فضلی، عبدالهادی، اصول علم الرجال، بیروت: مؤسسه ام القری، 7373ق.-سبحانی تبریزی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 7334ش.-عتر، نور الدین، منهج النقد فی علوم الحدیث، دمشق: دارالفکر، 7411م.-مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ حدیث، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه، 7311ش.-معارف، مجید، تاریخ عمومی حدیث، تهران: کویر، 7311ش.-فضلی، عبدالهادی،اصول الحدیث، بیروت: مؤسسه ام القری، 7373ق.-نصیری، علی، آشنایی با علوم حدیث، قم: حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت، 7313ش |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس-نرم افزارپاور پوینت-تخته وایت بورد/ هوشمند-ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون پایان ترم وکنفرانس وارزیابی تحقیق وسوالات کلاسی |