1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی |
2 |
هدف کلی |
اینکه حرکات چگونه شکل می¬گیرند، رشد حرکتی چیست، چه عواملی در آن مؤثرند، مشکلات حرکتی چه هستند، اختلالات حرکتی چگونه بروز می¬کنند و چگونه می¬توان آن را درمان کرد و پرسشهایی از این قبیل ذهن محقق را متوجه خود می¬کند. همچنین وجود موارد متفاوتی به لحاظ رشد و عملکرد حرکتی روبرو شدند و در صدد تبیین آن برآمدند ودریافتند حرکت در تمامی ابعاد زندگی بشر جریان دارد و درحقیقت حرکت کلید زندگی است؛ اما وقتی انسان به اجرای یک فعالیت حرکتی مبادرت می¬ورزد در واقع تمامی حیطه¬های روانی و حرکتی را هماهنگ کرده و به کار می¬برد.
اصطلاح روانی ـ حرکتی از دو واژۀ «روان» و «حرکت» تشکیل شده است، جزء روانی آن مشتمل بر ابعاد هیجانی، عاطفی، انگیزشی و جنبه های شناختی و ادراکی میباشد و بیان کنندۀ ویژگیهایی نظیر: ادراک، اراده، انگیزش، کنترل و هماهنگی فعالیتها است. جزء حرکتی آن نیز در برگیرندۀ تعاملات جسمانی، عضلانی، عصبی و مشخص کنندۀ فرآیند مرتبط با عضلات، حرکات عضلانی و سلسله اعصاب و ترشح غدد است و به طور خلاصه مربوط به محرک اندامهای مجری میباشد.
تعامل این دو جزء موجب کارآمدی و هماهنگی عملکرد فرد میشود و بدون تعامل این دو، در عملکرد اختلال و بینظمی پدیدار میشود و به تبع آن هماهنگی و تعادل در حرکات از بین میرود. |
3 |
شایستگی های پایه |
روانشناسی رشد |
4 |
اهداف یادگیری |
اصطلاح روانی ـ حرکتی از دو واژۀ «روان» و «حرکت» تشکیل شده است، جزء روانی آن مشتمل بر ابعاد هیجانی، عاطفی، انگیزشی و جنبه های شناختی و ادراکی میباشد و بیان کنندۀ ویژگیهایی نظیر: ادراک، اراده، انگیزش، کنترل و هماهنگی فعالیتها است. جزء حرکتی آن نیز در برگیرندۀ تعاملات جسمانی، عضلانی، عصبی و مشخص کنندۀ فرآیند مرتبط با عضلات، حرکات عضلانی و سلسله اعصاب و ترشح غدد است و به طور خلاصه مربوط به محرک اندامهای مجری میباشد.
تعامل این دو جزء موجب کارآمدی و هماهنگی عملکرد فرد میشود و بدون تعامل این دو، در عملکرد اختلال و بینظمی پدیدار میشود و به تبع آن هماهنگی و تعادل در حرکات از بین میرود. |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی
مشارکت و
ارجاع به کلینیکهای توانبخشی حرکتی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف |
7 |
منبع |
اسلایدهای آموزشی
رشد مهارتهای ادراکی حرکتی
ورنر و رینی
اختلالات روانی و حرکتی
سکینه سلطانی کوهبنانی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلاید
کتاب
کار عملی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
کار عملی
انجام تکالیف
ازمون پایان ترم |