طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره ظهور مکانیک کوانتومی منجر به تغییر پارادایم در فیزیک و علوم گردید. نظریه کوانتوم بر اساس نظریه احتمال است که منجر به نقض پیش بینی پذیری و اصل علیت می شود به طوریکه اینشتین نظریۀ کوانتومی را کامل نمی دانست. مشکلات تعبیر این نظریه به حدی است که ریچارد فاینمن اذعان می کند که هیچکش مکانیک کوانتومی را نمی فهمد. ازاینرو ارائۀ درس مبانی فلسفه مکانیک کوانتومی می تواند در راستای فهم بهتر این نظریه به دانشجو کمک کند.
2 روش تدریس روش تدریس بازخوردی است. دانشجو در مباحث کلاس مشارکت داده می شود. در تدریس این درس از روش ترکیبی تخته سیاه و اسلاید استفاده می شود. نمایش تصاویر، فیلم های آموزشی متعدد برای درک بهتر مفاهیم استفاده می شوند.
3 منبع راز جهان کوانتومی، ترجمه سید مجید صابری فتحی و همکاران، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
4 نحوه ارزشیابی میان ترم و پایان ترم
5 هدف کلی آشنایی با تعابیر فلسفی مکانیک کوانتومی
6 شایستگی های پایه آشنایی با فیزیک جدید
7 وظایف دانشجو از آنجایی که نظریۀ کوانتوم باورهای کلاسیکی را به چالش کشیده است و مفاهیم آن خارج تجربه و درک روزمره ما است حضور به موقع، مستمر و بدون غیبت در کلاس درس برای فهم این نظریه الزامی است و همچنین انجام تکالیف محوله جهت کسب مهارتهای نظری ضروری است.
8 مواد و امکانات آموزشی تخته سیاه،اسلاید و فیلم آموزشی
9 اهداف یادگیری آشنایی با مفاهیم و تعابیر فلسفی نظریه کوانتومی در حد مقدماتی.