1 |
کلیات: اهمیّت درس، شیوۀ تدریس، وظایف دانشجویان، چیستی و اهمیّت نسخ خطی، معرفی منابع و پهنۀ کار |
|
2 |
انواع دستنویسها بر اساس ساختار فیزیکی (جلد، کاغذ، قطع، خط و ...) |
|
3 |
ساختار نسخ خطی (آغاز، انجام، سرلوح، رکابه و ...) و انواع هریک از آنها |
|
4 |
نسخهجویی و نسخهیابی (1): شناخت کتابخانهها و مراکز مهم نگهداری نسخ خطی |
|
5 |
نسخهجویی و نسخهیابی (2): انواع فهارس و نحوۀ استفاده از آنها |
|
6 |
بازدید از بخش نسخ خطی یکی از کتابخانهها |
|
7 |
ضرورت تصحیح متن و روشهای تصحیح متن نزد پیشینیان (مسوده و بیاض در این جلسه بحث خواهد شد) |
|
8 |
نخستین تجربههای مدرن در تصحیح متن و انتشار چاپهای سنگی |
|
9 |
روشهای تصحیح متن و ویژگیهای یک تصحیح قابل قبول |
|
10 |
معرفی مصححان ایرانی و برشمردن ویژگیهای شاخص هریک (قزوینی، متینی، بهار و همایی و شفیعی کدکنی) |
|
11 |
نسخهبدل: دلایل ایجاد ضبطهای مختلف، اهمیّت ایجاد نسخهبدلها و شیوههای گزارش آن |
|
12 |
رسمالخط نسخ: اهمیّت حفظ/ معرفی رسم الخط نسخهها |
|
13 |
گونههای زبانی و اهمیّت آنها در تصحیح متن |
|
14 |
بررسی یک متن منظوم (منطق الطیر) |
|
15 |
بررسی یک متن منظوم (شاهنامه) |
|