1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس 2 واحدی تخصصی الزامی دوره دکترا |
3 |
هدف کلی |
کسب دانش در مورد جنبه های نظری و کاربردی وب معنایی و زبان ها و استانداردهای مرتبط با آن و کسب دانش در مورد قابلیتها، مزایا، حوزههای کاربرد، شناخت ارزش تجاری و نیز کسب دانش در مورد انواع تولیدات و ابزارهای وب معنایی |
4 |
شایستگی های پایه |
- توانایی کاربرد فناوریهای معنایی در محیطهای مختلف تجاری، آموزشی، سازمانی و ...
- توانایی پیادهسازی هستی شناسی و فناوریهای وب معنایی در سیستمهای اطلاعاتی وابزارهای سازماندهی اطلاعات موجود (پایگاههای اطلاعاتی، کتابخانههای دیجیتال و ..)
- توانایی طراحی، ارزیابی، انتشار و بازیابی هستی شناسی ها در وب
- توانایی کاربرد زبانها برای مدلسازی حوزههای دانش و بازیابی دانش از یک پایگاه دانش (در سطح مقدماتی)
- توانایی استفاده/کار حرفه ای با نرمافزرهای تدوین آنتولوژی |
5 |
اهداف یادگیری |
طراحی هستی شناسی برای نظامهای اطلاعاتی و نیز ادغام، توسعه هستی شناسیها و اریابی آنها، یادگیری کار با نرم افزار پروتژه |
6 |
روش تدریس |
به صورت سخنرانی، کار عملی با نرم افزار و توان طراحی هستی شناسی، پرسش و پاسخ، |
7 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر در کلاسها، مشارکت در مباحث کلاسی، ارائه کلاسی، تهیه مقاله مرتبط با مباحث کلاسی، طراحی هستی شناسی دمو |
8 |
منبع |
صنعتجو، اعظم؛ فتحیان، اکرم. (1390). مقایسه کارآمدی اصطلاحنامه و هستیشناسی در بازنمون دانش. پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی، سال یکم، شماره ۱، ص ۲۱۹-240.
میزابیگی، مهدیه. (1390). کاربرد هستی شناسی در فرایند بازیابی اطلاعات: مروری بر پژوهش های جاری و ارائه الگویی مفهومی . پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، سال بیست و هفتم، شماره ۲، 237-253.
صنعتجو، اعظم؛ فتحیان، اکرم. (1391). روششناسی طراحی، ساخت و پیادهسازی هستی شناسی: رویکردها، زبانها و ابزارها (مطالعه موردی طراحی هستی شناسی ASFAOnt در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، سال پانزدهم، شماره 1، ص 113-142.
آنتونیو، گریگوری؛ وانهارملن، فرانک. مبانی وب معنایی. (1392). ترجمه مهدیه قدسینژاد، علیاصغر آلشیخ؛ ویراستار علمی ادبی رضا کلباسی. تهران: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، انتشارات.
بیتا شادگار، بیتا؛ عصاره، علیرضا؛ هراتیاننژادی، آزاده. (1393). وب معنایی: مفاهیم و تکنیکها. تهران: ارمغان، ۱۳۹۳.
یو، لیانگ. (1394). وب معنایی: مرجعی برای مبتدیان، برنامه نویسان و توسعهدهندگان. ترجمه علیرضا صالحان و دیگران. تهران : ناقوس. |
9 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر، نرم افزار پروتژه، ویدئو پروژکتور |
10 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر، آزمون میان ترم و پایان ترم، کارهای کلاسی و کار عملی |