طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد.
2 هدف کلی آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق.
3 شایستگی های پایه ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند.
4 روش تدریس استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها
5 وظایف دانشجو حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن
6 منبع کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود.
7 نحوه ارزشیابی بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود اما نحوه عملکرد افراد در طول دوره آموزشی و انجام وظایف دانشجویی نقش بسزایی در میزان آمادگی آن ها برای ارزشیابی نهایی خواهد داشت.
8 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد.
9 هدف کلی آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق.
10 شایستگی های پایه ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند.
11 روش تدریس استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها
12 وظایف دانشجو حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن
13 منبع کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود.
14 نحوه ارزشیابی بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود اما نحوه عملکرد افراد در طول دوره آموزشی و انجام وظایف دانشجویی نقش بسزایی در میزان آمادگی آن ها برای ارزشیابی نهایی خواهد داشت.