1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق. |
3 |
شایستگی های پایه |
ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند. |
4 |
روش تدریس |
استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی
بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن |
6 |
منبع |
کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی
مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود. |
7 |
نحوه ارزشیابی |
بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود اما نحوه عملکرد افراد در طول دوره آموزشی و انجام وظایف دانشجویی نقش بسزایی در میزان آمادگی آن ها برای ارزشیابی نهایی خواهد داشت. |
8 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد. |
9 |
هدف کلی |
آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق. |
10 |
شایستگی های پایه |
ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند. |
11 |
روش تدریس |
استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها |
12 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی
بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن |
13 |
منبع |
کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی
مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود. |
14 |
نحوه ارزشیابی |
بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود اما نحوه عملکرد افراد در طول دوره آموزشی و انجام وظایف دانشجویی نقش بسزایی در میزان آمادگی آن ها برای ارزشیابی نهایی خواهد داشت. |