طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد.
2 هدف کلی آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق.
3 شایستگی های پایه ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند.
4 روش تدریس استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها
5 وظایف دانشجو حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن
6 منبع کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود.
7 نحوه ارزشیابی بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود. ارزیابی عملکرد افراد در طول دوره آموزشی انجام وظایف دانشجویی گزارش مناسب از بازدید انجام شده هریک بخشی از نمره پایان ترم را تشکیل خواهد داد.
8 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشور ایران در طبقه بندی مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گیرد، و همچنین با در نظر داشتن این حقیقت که متاسفانه بخش بزرگی از مراتع ایران در این مناطق، دچار فروزینگی مفرط هستند؛ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش اصلاح و احیی مرتع، بسیار حیاتی است که با ایده ها، روش ها، بایدها و نبایدهای مطرح در زمینه احیای این مناطق آشنا باشند. از این می توان گفت یکی از مهمترین دروس دوره کارشناسی ارشد مرتعداری در گرایش اصلاح و احیای مراتع، درس مذکور می باشد.
9 هدف کلی آشنایی با روش ها، ایده ها و استراتژی های مختلف احیایی در مراتع مناطق خشک و نیمه خشک. آشنایی با روش های بیولوژیک و بیومکانیک در احیای این مناطق.
10 شایستگی های پایه ضروری است دانشجویان قبلا با مفاهیم پایه اندازه گیری و ارزیابی مرتع (مفاهیمی مانند وضعیت مرتع، گرایش مرتع، تیپ بندی و ...) و مفاهیم پایه اصلاح و توسعه مراتع و اکولوژی مرتع (مفاهیمی مانند آشیان اکولوژیک، شناخت انواع روش های اصلاحی و مورد استفاده هر کدام از آنها و ....) آشنا باشند.
11 روش تدریس استفاده از منابع مختلف (با قید وابستگی و ارجاع به منبع اصلی درس) برای آشنایی با روش های احیایی، استفاده از تضارب آرا و چالشی بودن کلاس، بازدید از طرح های مختلف احیایی در منطقه (موفق و ناموفق) و تحلیل دلایل وضعیت آنها
12 وظایف دانشجو حضور منظم در کلاس های تئوری و به ویژه حضور فعال در بازدیدها و فعالیت های عملی و میدانی بررسی یک منطقه مرتعی در شهر محل زندگی که با معیارهای رسمی نیاز به احیا دارد و پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای آن
13 منبع کتاب احیای مناطق خشک و بیابانی. اثر دکتر محمد جعفری و دکتر علی طویلی مقالات و کتب دیگر هم در راستای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند که همگی در امتداد همین منبع خواهند بود.
14 نحوه ارزشیابی بخش عمده ارزشیابی از طریق آزمون پایان ترم خواهد بود اما نحوه عملکرد افراد در طول دوره آموزشی و انجام وظایف دانشجویی نقش بسزایی در میزان آمادگی آن ها برای ارزشیابی نهایی خواهد داشت.
15 اهداف یادگیری آشنایی با مفهوم، ویژگی ها و تعاریف مربوط به اکوسیستم های مناطق خشک و نیمه خشک، تفاوت های اصلاح با احیا، آشنایی با روش های احیای مناطق خشک و نیمه خشک، شناخت پتانسیل ها و محدودیت های مناطق خشک و نیمه خشک
16 اهداف یادگیری ورود به مبحث و آمادگی و تهییج دانشجویان برای استفاده از منابع علمی معتبر و به روز تعیین برنامه آموزشی و ارائه چشم انداز درسی به دانشجویان
17 اهداف یادگیری ارزیابی میزان اطلاعات دانشجویان از موضوع آشنایی با تعاریف و مشخصات عمومی از مناطق خشک و نیمه خشک
18 اهداف یادگیری آشنایی با تقسیم بندی ها و طبقه بندی های مختلف بر اساس شاخص های مدیریتی، اقلیمی و خاکی
19 اهداف یادگیری آشنایی با تقسیم بندی های اقلیمی و طبقه بندی مناطق مختلف بر اساس شاخص های اقلیمی آشنایی با گونه های گیاهی شاخص در هر طبقه اقلیمی مربوط به مناطق خشک و نیمه خشک
20 اهداف یادگیری آشنایی با گروه بندی و شناخت انواع خاک های مناطق خشک و نیمه خشک آشنایی با گونه های گیاهی شاخص در هر نوع خاک
21 اهداف یادگیری آشنایی با تنش های دمایی، رطوبتی، شوری، چرایی و سایر تنش ها آشنایی با روش های مقابله گیاهان مختلف با این تنش ها
22 اهداف یادگیری آشنایی با طبقه بندی روش های احیای مناطق خشک و نیمه خشک
23 اهداف یادگیری مشاهده طرح های اجرا شده توسط دستگاه های دولتی متولی احیا و بررسی نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح ها آشنایی با گزارش نویسی مبتنی بر بازدید کارشناسی
24 اهداف یادگیری آشنایی با گیاهان مناسب برای طرح های احیایی در مناطق خشک و نیمه خشک (توضیحات بیشتر برای تدریس دکتر فرزام و ارائه نمونه های هرباریومی و عکس های بیشتر از گونه های مهم)
25 اهداف یادگیری آشنایی با روش های استحصال آب و انرژی در مناطق خشک ایده پردازی و آشنایی با ایده های جهانی و ملی
26 اهداف یادگیری خلاصه نویسی، جمع بندی و آمادگی برای ارزشیابی نهایی
27 روش تدریس استفاده از سوالات تصادفی مرتبط با درس در قالب html و بحث در مورد تجربیات دانشجویان و ارائه مطالب مورد نظر در خلال این مباحث تبیین دقیق و شفاف مسیر تدریس و ارزشیابی
28 روش تدریس استفاده از ارائه خلاقانه در محیط Focusky استفاده از تصاویر، انیمیشن ها و کلیپ های تولیدی برای بصری و عمیق شدن آموزش
29 روش تدریس استفاده از نمودارهای تقسیم بندی و فلوچارت ها در قالب روش تدریس دریافت مفهوم
30 روش تدریس استفاده از نمودارهای تقسیم بندی و فلوچارت ها برای مشخص شدن تقسیمات اقلیمی (دومارتن، گوسن و ...) در قالب روش تدریس دریافت مفهوم
31 روش تدریس استفاده از نمودارهای تقسیم بندی و فلوچارت ها در قالب روش تدریس دریافت مفهوم
32 روش تدریس تعریف تنش بر اساس شناخت نیازهای زیستی موجودات زنده استفاده از نمودارهای تقسیم بندی و فلوچارت ها در قالب روش تدریس دریافت مفهوم
33 روش تدریس استفاده از نمودارهای تقسیم بندی و فلوچارت ها در قالب روش تدریس دریافت مفهوم
34 روش تدریس پرسش از دانشجویان در مورد موارد مبهم یا دشوار از تدریس دکتر فرزام و تلاش برای تعمیق یادگیری به شیوه تعاملی
35 روش تدریس سخنرانی و ارائه کلاسیک
36 روش تدریس سخنرانی و ارائه با بازخورد مستقیم و مستمر
37 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
38 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
39 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
40 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
41 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
42 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
43 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
44 وظایف دانشجو حضور فعال در بازدید و فعالیت عملی و میدانی آن ارائه گزارش کامل بازدید شامل مشخصات منطقه، ویژگی های روش احیای انجام شده، نقاط قوت و ضعف اجرایی و طراحی آن و ... پیشنهاد روش های خلاقانه برای احیای اکوسیستم منطقه
45 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
46 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
47 وظایف دانشجو حضور در کلاس- مشارکت در مباحث و بیان نظرات
48 وظایف دانشجو حضور در آزمون پایان دوره با آمادگی کامل
49 وظایف دانشجو حضور در آزمون پایان دوره با آمادگی کامل
50 وظایف دانشجو حضور در آزمون پایان دوره با آمادگی کامل
51 مواد و امکانات آموزشی هماهنگی و تامین امکانات لازم برای بازدید از طرح های احیای مناطق خشک در استان