1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس بیومواد به عنوان یک درس دو واحدی اختیاری قابل اخذ توسط دانشجویان گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی و علاقه مند به حوزه مهندسی پزشکی است. |
2 |
هدف کلی |
هدف از این درس، ارائه ای جامع برای بررسی بیومواد مهم از جمله فلزات، سرامیک ها، پلیمرها، شیشه های زیست فعال و کامپوزیت ها است. |
3 |
شایستگی های پایه |
اخذ این درس برای دانشجویان گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد و نیز دانشجویان دکتری مهندسی مواد که موضوع پروژه آن ها مرتبط با حوزه پزشکی است توصیه می شود. |
4 |
اهداف یادگیری |
طی دهه های گذشته، بیومواد به عنوان یکی از بزرگ ترین اهداف برای محققان بوده است، چرا که زندگی انسان ها را به طور گسترده توسط کاربردهای متنوع پزشکی و آینده بسیار روشن و امیدوارکننده تحت تاثیر قرار داده است. صنعت بیومواد، بازار غالب برای کاربردهای پزشکی است و اهمیت این صنعت به علت تأثیر آن بر بهبود کیفیت زندگی انسانی است.
بیومواد دامنه گسترده ای از ابزار پزشکی برای جایگزینی اعضای بدن، پوست، دندان مصنوعی، شاهرگ های مصنوعی، دریچه های قلب مکانیکی، لوله هدایت عصب و… را شامل می شود. با افزایش سن انسان، احتمال نیاز برای ترمیم، جایگزینی بافت های نرم و سخت همراه با عملکرد پیوسته برای مدت زمان طولانی افزایش می یابد.
با توجه به کاربردهای فراوان بیومواد در سیستم های اسکلتی مانند: جایگزین های مفصل، سیمان استخوانی، تاندون مصنوعی، ایمپلنت دندانی و سیستم قلبی – عروقی مانند: پروتزهای رگ خون، دریچه قلب، اندام ها، مانند: قلب مصنوعی، کلیه مصنوعی و…، بررسی علم بیومواد ضروری است. |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب بر اساس سرفصل و منابع درسی ذکر شده |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و فعال در جلسات درسی
نکته برداری در هر جلسه بر اساس توضیحات مدرس در هر جلسه
مطالعه منظم و هفتگی مطالب تدریس شده
ارائه یک سمینار با موضوع مرتبط با بیومواد بر اساس آخرین مقالات منتشر شده و تحقیقات روز دنیا به منظور مشارکت فعال در مباحث درسی
تحویل تکالیف هفتگی متناسب با مطالب ارائه شده در هر جلسه
شرکت در آزمون های میان ترم و پایان ترم با مطالعه کافی مطالب درسی |
7 |
منبع |
- محمد حسین فتحی، وجیهه السادات مرتضوی، مقدمه ای بر بیومواد، انتشارات ارکان دانش، چاپ سوم، 1403.
- هاجر احمدی مقدم، سید علی عرفانی مبارکه، مهندسی زیست مواد، انتشارات دانشگاه شهرکرد، 1400. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
توضیحات شفاهی بیان شده توسط مدرس در طول جلسات درسی
اسلایدهای آموزشی جهت ملموس بودن مثال ها و آشنایی با انواع کاربرد بیومواد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
سمینار: 2 نمره
تکالیف هفتگی: 2 نمره
امتحان میان ترم: 6 نمره
امتحان پایان ترم: 10 نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |