1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان نخستین سرفصل آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی زبان و ادبیات عربی میکوشد تا آنان را با شیوه نگارش، کاربرد عملی دستور زبان عربی در نوشتار و کاربرد برخی جملات رایج، ضرب المثل ها و شواهد شعری در نگارش انواع مختلف متون آشنا نماید. جهت نیل بدین مقصود پس از آشنایی کلی با ساختارهای زبانی عربی و عبارت های پر کاربرد در حوزه های مختلف، شیوه های متفاوت نگارش، ساختارهای تازه ، واژگان و دانشواژگان نو برای دانشجویان تبیین میگردد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با کاربرد گونههای مختلف واژگان و ساختارهای دستوری زبان عربی
آشنایی با شیوه های مختلف نگارش مورد نیاز در حوزه های مختلف
آشنایی با تمرین نگارش درباره موضوعات مختلف و با رویکردهای متفاوت
آشنایی با ضرب المثل ها، شواهد شعری و دانشواژگان تخصصی در موضوعات پرکاربرد |
3 |
شایستگی های پایه |
توان نگارش جملات درست عربی در ساختار قابل قبول
توان نگارش متون مناسب مرتبط با حوزه های مختلف کاربردی
توان کاربست گونههای مختلف واژگان و ساختارهای دستوری در نگارش متون مختلف و مورد نیاز |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، رساندن دانشجو به سطح مناسب و مطلوب در نگارش متون مورد نیاز به زبان عربی است. به گونه ای که توان کاربرد روشهای مختلف نگارش متن، ساختارهای مختلف دستور زبان و نیز واژگان و دانشواژگان مناسب در نگارش پیرامون موضوع های متفاوت را داشته باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، بررسی و تصحیح متون، نگارش عملی نمونههای متفاوتی از متون |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس متناسب با داده ها و اطلاعات مطرح شده به نگارش و ارائه نمونه های متفاوت درباره موضوع های مورد نظر بپردازد. |
7 |
منبع |
صدیقی، بهار (1392): درسنامه انشا (1) |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی شامل: نگارش و بررسی متون متفاوت عربی |
10 |
فایل |
Pdf File |