طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان مهمترین سرفصل مرتبط با آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی با متون نظم دوره معاصر تلاش دارد تا دانشجویان را با گونه‏های متفاوت شعر معاصر عربی از آغاز جنبش ادبی تا کنون در سراسر جهان آشنا سازد؛ جهت تحقق این هدف ابتدا سروده‏ها و نگاره‏های شعری ادبای مکتب بازگشت، گروه دیوان، انجمن آپولو و مکتب هجرت مورد توجه قرار گیرد و در ادامه، سروده‏ها و چکامه‏های سرایندگان برجسته‏ی مکتب رمانتیسم مورد برسی قرار می‏گیرد؛ اشعار سمبولیک و واقع‏گرا، فرا واقع گرا، سروده‏های سوسیالیستی و شعرهای مرتبط با ادبیات پایداری نیز در این سرفصل مورد توجه قرار خواهد گرفت.
2 هدف کلی آشنایی با جریان‏های فکری، مکاتب ادبی و گرایش‏های مطرح در شعر معاصر عربی از مکتب بازگشت تا کنون آشنایی با نمونه‏های برجسته شعر و نثر معاصر عربی در جهان عرب و خارج از مرزهای سرزمین‏های عربی
3 شایستگی های پایه توان خوانش درست سروده‏های معاصر عربی و ترجمه‏ی درست آن به زبان فارسی توان تحلیل محتوا و تشخیص اندیشه محوری متون شعری متفاوت دوره معاصر توان تشخیص آثار ادبی مرتبط با مکاتب متفاوت ادبی
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با آثار برجسته ادبیات معاصر عربی است به گونه‏ای که در پایان دوره، دانشجو با شاعران و نویسندگان برجسته کشورهای مختلف عربی و شاهکارهای ادبی آنان در گستره ی نظم آشنا باشد و توان خوانش، ترجمه و تحلیل آن‏ها را داشته باشد.
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون متون ادبی مورد بررسی و تحلیل عربی مکاتب ادبی و ویژگی‏های هریک مشارکت فعال داشته باشد.
7 منبع أدونیس، علی أحمد سعید إسبر(1985): الأعمال الشعریة الکاملة، دار العودة، بیروت. البیّاتی، عبدالوهّاب(1972): دیوان عبد الوهّاب البیّاتی، دار العودة، بیروت. جبر، جمیل(1994): المجموعة الکاملة لمؤلّفات جبران خلیل جبران، دار الجیل، بیروت. حاوی، خلیل(1993): دیوان خلیل حاوی، دار العودة، بیروت، لبنان. حجازی، احمد عبدالمعطی(1993): الأعمال الکاملة، دار سعاد الصباح، الکویت. الحیدری، بلند(1980): دیوان بلند الحیدری، دار العودة، بیروت. درویش، محمود(1978): دیوان محمود درویش، دار العودة، بیروت. دنقل، أمل(1985): الأعمال الشعریة الکاملة، دار العودة، بیروت. السیّاب، بدرشاکر (2012). المؤلّفات الکاملة لبدر شاکر السیّاب، مؤسسة هنداوی للتعلیم و الثقافة، جمهوریة مصر العربیة، القاهرة. الشیخ جعفر، حسب(1985): الأعمال الشعریة، منشورات وزارة الثقافة و الإعلام، الجمهوریة العراقیة. عباس عمارة، لمیعة(1980): لو أنبأنی العرّاف، المؤسسة العربیة للدراسات و النشر، بیروت. جیدة، عبد الحمید(1980،ط1): الاتجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر، مؤسسة نوفل، لبنان. الجیوسی، سلمی الخضراء(2001،ط1): الاتجاهات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث، مرکز دراسات الوحدة العربیة، بیروت، لبنان. الخیاط، جلال(1984، ط1): قضایا الشعر الحدیث، دار الشروق، قاهرة. خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان. عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت. عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر. هدّارة، محمد مصطفی(1994): دراسات فی الشعر العربی الحدیث، دار النهضة العربیة، بیروت، لبنان. الورقی، سعید(1984، ط3): لغة الشعر العربی الحدیث، مقوِّماتها الفنیة و طاقاتها الإبداعیة، دار النهضة العربیة، بیروت، لبنان. عشری زاید، علی(1978،ط1): استدعاء الشخصیات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر، الشرکة العامة للنشر، طرابلس، لیبیا. الاسکندری، أحمد، 1951م، المنتخب من أدب العرب، القاهرة، المطبعة الأمیریة. جحا، خلیل، الشعر العربی الحدیث من أحمد شوقی إلى محمود درویش، بیروت، دار الثقافة، الطبعة الأولی، دون تا.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
10 فایل Pdf File