1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان مهمترین سرفصل مرتبط با آشنایی دانشجویان دوره دکترای تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی با متون نظم و نثر دوره معاصر تلاش دارد تا دانشجویان را با خوانش، ترجمه ی ادبی، تحلیل و تفسیر گونه های متفاوت متون معاصر عربی پس از نهضت ادبی تا کنون در سراسر جهان عرب آشنا سازد؛ جهت تحقق این هدف ابتدا سرودههای مکتب بازگشت مورد بررسی قرار میگیرد و پس از آن چهار جنبش ادبی مطرح در مکتب رمانتیسم و سرودههای مطرح آن مورد برسی قرار میگیرد؛ اشعار سمبولیک و واقعگرا، فرا واقع گرا، سرودههای سوسیالیستی و شعرهای مرتبط با ادبیات پایداری در این سرفصل مورد توجه قرار میگیرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با نمونه های برجسته شعر معاصر کشورهای مختلف عربی
افزایش توانش ترجمه ی ادبی، تحلیل و تفسیر گونه های متفاوت متون معاصر عربی |
3 |
شایستگی های پایه |
توان تحلیل محتوا و تشخیص اندیشه محوری سروده های متفاوت دوره معاصر
توان تشخیص آثار ادبی مرتبط با مکاتب متفاوت ادبی |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با آثار برجسته شعر دوره ی معاصر عربی است به گونه ای که در پایان دوره، دانشجو با شاهکارهای شعر و نثر معاصر عربی آشنا شده باشد و توان خوانش، ترجمه و تحلیل آنها را داشته باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون سرایندگان معاصر عربی و متون شعری آنان، مکاتب ادبی و ویژگیهای هریک مشارکت فعال داشته باشد. |
7 |
منبع |
ابراهیم، عبدالقادر المازنی (2012): صندوق الدنیا، مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة، مصر.
احمد لطفی السید باشا(1946): تأملات فی الفلسفه و الادب و السیاسه و الاجتماع، دارالمعارف للطباعه و النشر، قاهره
أمین، أحمد(دت): شرح دیوان حافظ ابراهیم، مطبعة دار الجیل، بیروت
البارودی، محمود سامی(2013): دیوان البارودی، مکتبة دار الآداب، بیروت
جبر، جمیل(1994): المجموعة الکاملة لمؤلّفات جبران خلیل جبران، دار الجیل، بیروت.
الخوری، بشارة(1997): دیوان بشارة الخوری، دار الکتاب العربی، بیروت
السکاکینی، وداد(1969): می زیادة فی حیاتها و آثارها، دار المعارف، القاهرة.
شوقی، احمد(دت): دیوان الشوقیات، مطبعة دار الجیل، بیروت
طه حسین(2004): الأیام، ثلاثة أجزاء فی مجلد واحد، طبعة الأهرام للترجمة والنشر
فلسطین، ودیع(2003): ودیع فلسطین یتحدّث عن أعلام عصره، دارالقلم، دمشق.
محمود طه، علی(2012): دیوان علی محمود طه، مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة، قاهره
مطران، خلیل(1949): دیوان خلیل مطران، مطبعة دار الهلال، قاهره
ناجی، ابراهیم(1980): دیوان ابراهیم ناجی، دارالعودة، بیروت
أدونیس، علی أحمد سعید إسبر(1985): الأعمال الشعریة الکاملة، دار العودة، بیروت.
البیّاتی، عبدالوهّاب(1972): دیوان عبد الوهّاب البیّاتی، دار العودة، بیروت.
جبر، جمیل(1994): المجموعة الکاملة لمؤلّفات جبران خلیل جبران، دار الجیل، بیروت.
حاوی، خلیل(1993): دیوان خلیل حاوی، دار العودة، بیروت، لبنان.
حجازی، احمد عبدالمعطی(1993): الأعمال الکاملة، دار سعاد الصباح، الکویت.
حیدریان شهری، أحمدرضا(1392): در هوای آزادی، نشر مرندیز، مشهد
درویش، محمود(1978): دیوان محمود درویش، دار العودة، بیروت.
السیّاب، بدرشاکر (2012). المؤلّفات الکاملة لبدر شاکر السیّاب، مؤسسة هنداوی للتعلیم و الثقافة، جمهوریة مصر العربیة، القاهرة.
السکاکینی، وداد(1969): می زیادة فی حیاتها و آثارها، دار المعارف، القاهرة.
القبّانی، نزار(1986): الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء الثانی، منشورات نزار قبانی.
فلسطین، ودیع(2003): ودیع فلسطین یتحدّث عن أعلام عصره، دارالقلم، دمشق.
عاشور، رضوی(1966): الطریق إلی الخیمة الأخری، دراسة فی أعمال غسّان نفانی، دار الآداب، بیروت.
الماغوط، محمد(1973): الآثار الکاملة، دارالعودة، بیروت.
محفوظ، نجیب(1989): عصر الحب، دار مصر للطباعة، مصر.
الملائکة، نازک(1986): دیوان نازک الملائکة، دار العودة، بیروت. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |