طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان مهمترین سرفصل مرتبط با آشنایی دانشجویان دوره دکترای تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی با متون نظم و نثر دوره معاصر تلاش دارد تا دانشجویان را با خوانش، ترجمه ی ادبی، تحلیل و تفسیر گونه ‏های متفاوت متون معاصر عربی پس از نهضت ادبی تا کنون در سراسر جهان عرب آشنا سازد؛ جهت تحقق این هدف ابتدا سروده‏های مکتب بازگشت مورد بررسی قرار می‏گیرد و پس از آن چهار جنبش ادبی مطرح در مکتب رمانتیسم و سروده‏های مطرح آن مورد برسی قرار می‏گیرد؛ اشعار سمبولیک و واقع‏گرا، فرا واقع گرا، سروده‏های سوسیالیستی و شعرهای مرتبط با ادبیات پایداری در این سرفصل مورد توجه قرار می‏گیرد.
2 هدف کلی آشنایی با نمونه‏ های برجسته شعر معاصر کشورهای مختلف عربی افزایش توانش ترجمه ی ادبی، تحلیل و تفسیر گونه ‏های متفاوت متون معاصر عربی
3 شایستگی های پایه توان تحلیل محتوا و تشخیص اندیشه محوری سروده های متفاوت دوره معاصر توان تشخیص آثار ادبی مرتبط با مکاتب متفاوت ادبی
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با آثار برجسته شعر دوره ی معاصر عربی است به گونه‏ ای که در پایان دوره، دانشجو با شاهکارهای شعر و نثر معاصر عربی آشنا شده باشد و توان خوانش، ترجمه و تحلیل آن‏ها را داشته باشد.
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون سرایندگان معاصر عربی و متون شعری آنان، مکاتب ادبی و ویژگی‏های هریک مشارکت فعال داشته باشد.
7 منبع ابراهیم، عبدالقادر المازنی (2012): صندوق الدنیا، مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة، مصر. احمد لطفی السید باشا(1946): تأملات فی الفلسفه و الادب و السیاسه و الاجتماع، دارالمعارف للطباعه و النشر، قاهره أمین، أحمد(دت): شرح دیوان حافظ ابراهیم، مطبعة دار الجیل، بیروت البارودی، محمود سامی(2013): دیوان البارودی، مکتبة دار الآداب، بیروت جبر، جمیل(1994): المجموعة الکاملة لمؤلّفات جبران خلیل جبران، دار الجیل، بیروت. الخوری، بشارة(1997): دیوان بشارة الخوری، دار الکتاب العربی، بیروت السکاکینی، وداد(1969): می زیادة فی حیاتها و آثارها، دار المعارف، القاهرة. شوقی، احمد(دت): دیوان الشوقیات، مطبعة دار الجیل، بیروت طه حسین(2004): الأیام، ثلاثة أجزاء فی مجلد واحد، طبعة الأهرام للترجمة والنشر فلسطین، ودیع(2003): ودیع فلسطین یتحدّث عن أعلام عصره، دارالقلم، دمشق. محمود طه، علی(2012): دیوان علی محمود طه، مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة، قاهره مطران، خلیل(1949): دیوان خلیل مطران، مطبعة دار الهلال، قاهره ناجی، ابراهیم(1980): دیوان ابراهیم ناجی، دارالعودة، بیروت أدونیس، علی أحمد سعید إسبر(1985): الأعمال الشعریة الکاملة، دار العودة، بیروت. البیّاتی، عبدالوهّاب(1972): دیوان عبد الوهّاب البیّاتی، دار العودة، بیروت. جبر، جمیل(1994): المجموعة الکاملة لمؤلّفات جبران خلیل جبران، دار الجیل، بیروت. حاوی، خلیل(1993): دیوان خلیل حاوی، دار العودة، بیروت، لبنان. حجازی، احمد عبدالمعطی(1993): الأعمال الکاملة، دار سعاد الصباح، الکویت. حیدریان شهری، أحمدرضا(1392): در هوای آزادی، نشر مرندیز، مشهد درویش، محمود(1978): دیوان محمود درویش، دار العودة، بیروت. السیّاب، بدرشاکر (2012). المؤلّفات الکاملة لبدر شاکر السیّاب، مؤسسة هنداوی للتعلیم و الثقافة، جمهوریة مصر العربیة، القاهرة. السکاکینی، وداد(1969): می زیادة فی حیاتها و آثارها، دار المعارف، القاهرة. القبّانی، نزار(1986): الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء الثانی، منشورات نزار قبانی. فلسطین، ودیع(2003): ودیع فلسطین یتحدّث عن أعلام عصره، دارالقلم، دمشق. عاشور، رضوی(1966): الطریق إلی الخیمة الأخری، دراسة فی أعمال غسّان نفانی، دار الآداب، بیروت. الماغوط، محمد(1973): الآثار الکاملة، دارالعودة، بیروت. محفوظ، نجیب(1989): عصر الحب، دار مصر للطباعة، مصر. الملائکة، نازک(1986): دیوان نازک الملائکة، دار العودة، بیروت.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
10 فایل Pdf File