1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس مهمترین سرفصل دوره کارشناسی ارشد جهت آشنایی دانشجویان این دوره با واژهشناسی نظری و کاربردی در زبان عربی به شمار میرود که تلاش دارد تا دانشجویان را در سطح واژهشناسی نظری با بنیادها، مبانی و کلیات مرتبط با واژهگزینی و اصطلاحشناسی به سبکی روشمند و علمی آشنا سازد و سپس در سطح واژه شناسی کاربردی به ارائة مدل و الگو برای شیوههای برابریابی، گونههای واژهسازی و واژهگزینی، نمونههای کاربردی هر شیوه در زبان عربی و فارسی معاصر بپردازد؛ از این رو در آغاز، مسائلی مانند بررسی فرآیند واژهگزینی، برابریابی و واژهسازی، دیرینهشناسی واژهگزینی علمی و اصطلاحشناسی، گذاری بر مکاتب اصطلاحشناسی، بررسی استدلالهای زبانشناختی، بازخوانی ریشههای پیوند میان زبان عربی و فارسی، انگیزههای واژهسازی و واژهگزینی در زبان و گذاری بر دیرینهی فرهنگستان مورد توجه و بررسی قرار میگیرد و در ادامه روشهای برابریابی واژگان و دانشواژهها در زبان عربی و فارسی شامل واژهسازی با دو گزارة اشتقاق و ترکیب و واژهگزینی با استناد نوگزیده به متون دیرین و استناد نوگزیده به متون نوین، بررسی و تبیین میگردد و در فرجام، منابع واژهگزینی و شیوههای برابریابی وندهای وامواژگان و سرواژهسازی در زبان عربی بازخوانی و بررسی میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با بنیادها، مبانی و کلیات مرتبط با واژهگزینی و اصطلاحشناسی
آشنایی با شیوههای برابریابی و گونههای واژهسازی و واژهگزینی
آشنایی با فرآیند وامگیری زبانی |
3 |
شایستگی های پایه |
شایستگی های پایه
توان ریشهیابی و شناخت و تشخیص انواع متفاوت واژگان و دانشواژگان
توان برابریابی مفاهیم و اصطلاحات نوین با کاربست شیوههای مطرح شده برابریابی
توان خوانش، بررسی و تحلیل متون مختلف از منظر واژهگزینی |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با دیرینهشناسی واژهگزینی علمی و اصطلاحشناسی، مکاتب اصطلاحشناسی و گونههای مختلف استدلالهای زبانشناختی است و جهت نیل بدین مقصود، بازخوانی ریشههای پیوند میان زبان عربی و فارسی، انگیزههای واژهسازی و واژهگزینی در زبان و گذاری بر دیرینهی فرهنگستان از مهمترین اهداف آموزش این درس به شمار میرود. |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون فرآیند واژهگزینی، برابریابی و واژهسازی و ارائه نمونه و شاهد برای هرکدام و امرین عملی در بررسی متون بدین منظور مشارکت فعال داشته باشد. |
7 |
منبع |
صدیقی، بهار (1395): پژواک اندیشههای بشری، رویکردی نوین به واژه شناسی، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، استفاده از امکانات وبینار(ادوبی کانکت) |
9 |
نحوه ارزشیابی |
نحوه ارزشیابی
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |