طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس مهمترین سرفصل دوره کارشناسی ارشد جهت آشنایی دانشجویان این دوره با واژه‏شناسی نظری و کاربردی در زبان عربی به شمار می‏رود که تلاش دارد تا دانشجویان را در سطح واژه‏شناسی نظری با بنیادها، مبانی و کلیات مرتبط با واژه‏گزینی و اصطلاح‏شناسی به سبکی روشمند و علمی آشنا سازد و سپس در سطح واژه شناسی کاربردی به ارائة مدل و الگو برای شیوه‏های برابریابی، گونه‏ها‏ی واژه‏سازی و واژه‏گزینی، نمونه‏های کاربردی هر شیوه در زبان عربی و فارسی معاصر بپردازد؛ از این رو در آغاز، مسائلی مانند بررسی فرآیند واژه‏گزینی، برابریابی و واژه‏سازی، دیرینه‏شناسی واژه‏گزینی علمی و اصطلاح‏شناسی، گذاری بر مکاتب اصطلاح‏شناسی، بررسی استدلال‏های زبان‏شناختی، بازخوانی ریشه‏های پیوند میان زبان عربی و فارسی، انگیزه‏های واژه‏سازی و واژه‏گزینی در زبان و گذاری بر دیرینه‏ی فرهنگستان مورد توجه و بررسی قرار می‏گیرد و در ادامه روش‏‎های برابر‏یابی واژگان و دانش‏واژه‏ها در زبان عربی و فارسی شامل واژه‏سازی با دو گزارة اشتقاق و ترکیب و واژه‏گزینی با استناد نوگزیده به متون دیرین و استناد نوگزیده به متون نوین، بررسی و تبیین می‏گردد و در فرجام، منابع واژه‏گزینی و شیوه‏های برابریابی وندهای وام‏واژگان و سرواژه‏سازی در زبان عربی بازخوانی و بررسی می‏شود.
2 هدف کلی آشنایی با بنیادها، مبانی و کلیات مرتبط با واژه‏گزینی و اصطلاح‏شناسی آشنایی با شیوه‏های برابریابی و گونه‏ها‏ی واژه‏سازی و واژه‏گزینی آشنایی با فرآیند وام‏گیری زبانی
3 شایستگی های پایه شایستگی های پایه توان ریشه‏یابی و شناخت و تشخیص انواع متفاوت واژگان و دانش‏واژگان توان برابریابی مفاهیم و اصطلاحات نوین با کاربست شیوه‏های مطرح شده برابریابی توان خوانش، بررسی و تحلیل متون مختلف از منظر واژه‏گزینی
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با دیرینه‏شناسی واژه‏گزینی علمی و اصطلاح‏شناسی، مکاتب اصطلاح‏شناسی و گونه‏های مختلف استدلال‏های زبان‏شناختی است و جهت نیل بدین مقصود، بازخوانی ریشه‏های پیوند میان زبان عربی و فارسی، انگیزه‏های واژه‏سازی و واژه‏گزینی در زبان و گذاری بر دیرینه‏ی فرهنگستان از مهمترین اهداف آموزش این درس به شمار می‏رود.
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون فرآیند واژه‏گزینی، برابریابی و واژه‏سازی و ارائه نمونه و شاهد برای هرکدام و امرین عملی در بررسی متون بدین منظور مشارکت فعال داشته باشد.
7 منبع صدیقی، بهار (1395): پژواک اندیشه‏های بشری، رویکردی نوین به واژه شناسی، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، استفاده از امکانات وبینار(ادوبی کانکت)
9 نحوه ارزشیابی نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
10 فایل Pdf File