طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس مهمترین سرفصل دوره کارشناسی جهت آشنایی دانشجویان این دوره با تاریخ ادبیات معاصر کشورهای عربی به شمار می‏رود که تلاش دارد تا دانشجویان را با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی-ادبی معاصر عربی از آغاز جنیش ادبی موسوم به مدرسة الإحیاء تا آغاز جنگ جهانی دوم آشنا سازد و به بررسی و تحلیل جریان‏ها و مکاتب ادبی معاصر عربی، متأثّر از رخدادها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر بپردازد و شاخص‏ها و ویژگی‏های هریک از این جریان‏ها و آثار پیشگامان و پیروان آنها را در بوته تحولات تاریخی معاصر مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. جهت نیل بدین مقصود پس از گذاری کوتاه بر اسباب و عوامل پدیداری رکود و جمود ادبی در سرزمین های عربی در این برهه ی زمانی به بررسی و تحلیل جریان ها و جنبش های ویژه ی آن پرداخته می شود که مهمترین آنها عبارتند از: جنبش بازگشت ادبی، انجمن دیوان، مکتب آپولو، ادبیات مهاجرت عربی در امریکای شمالی و جنوبی و مکتب رمانتیسم
2 هدف کلی آشنایی با حوادث سیاسی، رخدادهای اجتماعی و عوامل اثرگذار بر ادبیات معاصر عربی از آغاز جنبش ادبی تا جنگ جهانی دوم آشنایی با جریان‏های فکری، مکاتب ادبی و گرایش‏های مطرح در آثار شاعران و نویسندگان معاصر عربی در صد سال نخست پس از جنبش ادبی آشنایی با شاعران و نویسندگان برجسته معاصر عربی از آغاز دوره بازگشت تا جنگ جهانی دوم
3 شایستگی های پایه توان شناخت جریان‏ها و مکاتب مطرح در ادبیات معاصر عربی از آغاز جنبش ادبی در سرزمین های عربی توان تحلیل آثار ادبی معاصر عربی متأثر از جریان‏های سیلسی، اجتماعی و فرهنگی و یا متأثّر از ادبیات غربی در دوره زمانی مورد بررسی توان تبیین شاخص‏های ادبی و ویژگی‏های موجود در آثار متفاوت شاعران و نویسندگان معاصر عربی در سراسر جهان در حدود صد سال نخست پس از جنبش ادبی
4 اهداف یادگیری هدف از خوانش و بررسی تاریخ ادبیات معاصر عربی از جنبش ادبی تا جنگ جهانی دوم عبارتست از: معرفی رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی-ادبی معاصر عربی از جنبش ادبی تا جنگ جهانی دوم، بررسی خاستگاه جنبش ادبی معاصر در کشورهای عربی، بررسی و تحلیل جریان‏ها و مکاتب ادبی معاصر عربی متأثّر از رخدادها و حوادث مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر شامل: ظهور مکتب بازگشت و توجه به آثار برجسته ادبیات گذشته عربی در دوران طلایی آن، معرفی ویژگی ها و شاخص های مکتب بازگشت ادبی / إحیاء و پیشگامان و طلایه داران آن در مصر و دیگر کشورهای عربی، پیش‏درآمدی بر ظهور مکتب رمانتیسم در ادب معاصر عربی و تأثیرپذیری از ادبیات غربی به طلایه داری خلیل مطران، معرفی انجمن دیوان و انجمن آپولو، آشنایی با ادبیات عربی در خارج از سرزمین های عربی شامل: ادبیات مهاجرت در ایالات متحده و تشکیل الرابطة القلمیة و ادبیات مهاجرت در امریکای جنوبی و شکل گیری العصبة الأندلسیة، معرفی و بررسی قالب‏های نوین شعری در ادبیات عربی.
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت هنگام سخنرانی، توضیح و تحلیل داده ها توسط استاد، مشارکت در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی معاصر سرزمین های عربی و کنشگری و اثرگذاری آنها بر آثار ادبای برجسته ی این دوره
7 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده ،تخته وایت برد هوشمند ،ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
9 منبع حسن، علی محمد(1976): التاریخ الأدبی للعصرین العثمانی والحدیث، الشرکة المصریة للطباعة والنشر، مصر جحا، میشال (1995): خلیل مطران، باکورة التجدید فی الشعر العربی الحدیث، دار المسیرة، بیروت خفاجی، عبدالمنعم(1992): دراسات فی الأدب الحدیث ومدارسه، دارالجیل، بیروت خفاجی، عبدالمنعم(1986): الشابی ومدرسة أبولو، مؤسسات عبدالکریم بن عبدالله، تونس خفاجی، عبدالمنعم(1986): قصة الأدب المهجری، دار الکتاب اللبنانی، بیروت جحا، فرید(1961): الحنین واللقاء فی الشعر المهجر، مکتبة الخانجی، القاهرة الدسوقی، عمر(1967): فی الأدب الحدیث، تاریخ الکتاب العربی، بیروت ضیف، شوقی(1961): الأدب العربی المعاصر فی مصر، دار المعراف، القاهرة عباس، إحسان ومحمد یوسف نجم(1982): الشعر العربی فی المهجر، أمیرکا الشمالیة، دار صادر، بیروت حنا(دت): الجامع فی تاریخ الأدب العربی، الأدب الحدیث،دار الجیل، بیروت. جیدة، عبد الحمید(1980،ط1): الاتجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر، مؤسسة نوفل، لبنان. الجیوسی، سلمی الخضراء(2001،ط1): الاتجاهات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث، مرکز دراسات الوحدة العربیة، بیروت، لبنان. الخیاط، جلال(1984، ط1): قضایا الشعر الحدیث، دار الشروق، قاهرة. خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان. عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت. عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر. عوض، ابراهیم(1985): فی الشعر العربی الحدیث، دار الحقوق، القاهرة مسعد، نجیب(1950): أعلام النهضة فی القرن العشرین، صیدا هیکل، أحمد (1983): تطور الأدب الحدیث فی مصر، من أوائل القرن التاسع عشر إلی قیام الحرب الکبری الثانیة، دار المعارف، القاهرة منابع فرعی: الصلیبی،کمال(1978،ط4): تاریخ لبنان الحدیث، دار النهار للنشر، بیروت. بسّام ساعی، أحمد(1978): حرکة الشعر الحدیث فی سوریّة، دار المأمون للتراث، دمشق. العقّاد، عباس محمود(1970):شعراء مصر و بیئاتهم فی الجیل الماضی، مکتبة النهضة المصریة، القاهرة. قدورة، زاهیة(1985): تاریخ العرب الحدیث، دار النهضة العربیة، بیروت، لبنان. صبری، محمد(1950): أدب و تأریخ و اجتماع، مطبعة مصر.
10 فایل Pdf File