1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس تلاش دارد تا دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات عربی را با مفهوم اسطوره و گونه های مختلف اساطیر و به ویژه اسطوره های بنیاد خاورمیانه و خاور نزدیک در جهان باستان آشنا نماید و همسو با این آشناسازی، نمادهای برجسته طبیعی مورد اقبال نزد اقوام و ملل مختلف جهان را به دانشجویان معرفی نماید و در بستر متون معاصر به همسان نگری و بررسی تطبیقی این اساطیر و نمادها بپردازد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی کلی با اسطوره های جهان باستان
آشنایی نسبی با دیرینه ی ادبیات اساطیری در ادبیات خاورمیانه و خاور نزدیک
آشنایی با گونههای مختلف اساطیر در متون کلاسیک شامات و میانرودان
آشنایی با پژوهشگران و آثار برجسته ی ادبیات اساطیری |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با آثار برجسته ی ادبیات اساطیری
توان شناسایی و توصیف اساطیر بنیاد در شعر معاصر عربی
توان شناسایی و بررسی و توضیح نمادهای اصلی طبیعی در نمادگرایی اساطیر شرقی |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با مفهوم اسطوره، اساطیر بنیاد، انواع و گونه های اسطوره و کنشگری اسطوره در ادبیات، روانشناسی، ادبیات فولکلور و عامیانه و...است؛ همچنین شناخت سرآمدان و بزرگان گستره ی اسطوره پژوهی و مستشرقین و پژوهشگران الواح از دیگر اهداف مورد نظر در یادگیری این شاخه است. |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، کنفرانس، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس موظّف است مبحث تعیین شده توسط استاد را کامل مطالعه نماید و درمتن مورد نظر جهت ارائه کاوش کند و در سطحی آکادمیک، در قالبی علمی و روشن، داده های مفید گستره ی تعیین شده را تعریف نماید. همچنین دانشجو باید در بحث های گروهی کلاس مشارکت فعال داشته باشد و توان پاسخگویی به پرسش های مطرح شده پیرامون موضوع را داشته باشد. |
7 |
منبع |
صدیقی، بهار و حیدریان شهری: نخستین کنجکاوی خرد، پژوهشی در اساطیر شامات و میانرودان
حیدریان شهری و صذیقی، بهار: نماد و آیین، پژوهشی در اساطیر کهن |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
کنفرانس
فعالیتهای کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |