طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس مهمترین سرفصل دوره کارشناسی جهت آشنایی دانشجویان این دوره با تاریخ ادبیات معاصر کشورهای عربی به شمار می‏رود که تلاش دارد تا دانشجویان را با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی-ادبی معاصر عربی در دوران پس از جنگ‏های جهانی آشنا سازد و به بررسی و تحلیل جریان‏ها و مکاتب ادبی معاصر عربی، متأثّر از رخدادها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر بپردازد و شاخص‏ها و ویژگی‏های هریک از این جریان‏ها و مکاتب ادبی را در گستره نظم و نثر در بوته تحولات تاریخی معاصر مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. جهت نیل بدین مقصود در ادامه مباحث تاریخ ادبیات معاصر تا جنگ جهانی دوم، اوضاع کشورهای عربی پس از جنگ‏های جهانی و تجزیه میهن بزرگ عربی پس از جنگ جهانی دوم، اوضاع نابسامان و پریشان سیاسی-اجتماعی و اقتصادی کشورهای عربی در این دوره، مصیبت فلسطین و شکست‏ ژوئن، مورد بررسی قرار می‏گیرد و در ادامه شکل‏گیری ادبیات مهجر شمالی و جنوبی، ظهور مکتب رئالیسم و پس از آن سمبولیسم، پیدایش مکتب سوررئالیسم و دادائیسم در ادبیات عربی، نهضت تمّوز در ادبیات معاصر عربی و شاخص‏های آن، سیر نمایشنامه، داستان کوتاه و رمان، تحولات نقد ادبی و آشنایی با شاعران و ادیبان برجسته جهان عرب در ادین دوره به بوته بررسی و تحلیل سپرده می‏شوند.
2 هدف کلی آشنایی با حوادث سیاسی، رخدادهای اجتماعی و عوامل اثرگذار بر ادبیات معاصر عربی آشنایی با جریان‏های فکری، مکتب ادبی و گرایش‏های مطرح در آثار شاعران و نویسندگان معاصر عربی آشنایی با شاعران و نویسندگان برجسته معاصر در کشورهای مختلف عربی
3 شایستگی های پایه توان شناخت جریان‏ها و مکاتب مطرح در ادبیات معاصر عربی توان تحلیل آثار ادبی معاصر عربی متأثر از جریان‏های سیلسی، اجتماعی و فرهنگی و یا متأثّر از ادبیات غربی توان تبیین شاخص‏های ادبی و ویژگی‏های موجود در آثار متفاوت شاعران و نویسندگان معاصر عربی در سراسر جهان
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با سیر گذار تاریخی ادبیات معاصر عربی در قرن اخیر است و سپس آشنایی با جریان‏های مختلف ادبی و کشورهای پیشگام در ادبیات معاصر عربی و آشنایی با شاعران و نویسندگان مطرح در هر یک از مکاتب ادبی می‏باشد
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون تحولات و اوشاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی معاصر در جهان عرب و نیز در بحث‏های مرتبط با ادبای برجسته این دوره و ویژگی‏های مطرح در آثار هریک مشارکت فعال داشته باشد.
7 منبع الصلیبی،کمال(1978،ط4): تاریخ لبنان الحدیث، دار النهار للنشر، بیروت. قدورة، زاهیة(1985): تاریخ العرب الحدیث، دار النهضة العربیة، بیروت، لبنان. الحمدانی، سالم و فائق مصطفی، أحمد(2014): الأدب العربی الحدیث، دراسة فی شعره و نثره، نشر فاروس، قم. صبری، محمد(1950): أدب و تأریخ و اجتماع، مطبعة مصر. بسّام ساعی، أحمد(1978): حرکة الشعر الحدیث فی سوریّة، دار المأمون للتراث، دمشق. ترحینی، فایز(1988). ، ص. الدراما و مذاهب الأدب. المؤسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع، بیروت. التکریتی، جمیل نصیف(1990): المذاهب الأدبیة، دار الشؤون الثقافیة العامّة، بغداد. . زغلول سلام، محمد(1973): دراسات فی القصة العربیة الحدیثة، منشاة المعارف، الاسکندریة. عبدالتواب، صلاح الدین محمد(2005): مدارس الشعر العربی فی العصر الحدیث، دار الکتاب الحدیث، القاهرة. عبدالحمید علی، عبدالرحمن(2005): النقد الأدبی بین الحداثة و التقلید، دار الکتاب الحدیث،القاهرة. العقّاد، عباس محمود(1970):شعراء مصر و بیئاتهم فی الجیل الماضی، مکتبة النهضة المصریة، القاهرة. الفاخوری، حنا(دت): الجامع فی تاریخ الأدب العربی، الأدب الحدیث،دار الجیل، بیروت. جیدة، عبد الحمید(1980،ط1): الاتجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر، مؤسسة نوفل، لبنان. الجیوسی، سلمی الخضراء(2001،ط1): الاتجاهات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث، مرکز دراسات الوحدة العربیة، بیروت، لبنان. الخیاط، جلال(1984، ط1): قضایا الشعر الحدیث، دار الشروق، قاهرة. خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان. عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت. عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
10 فایل Pdf File