1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس مهمترین سرفصل دوره کارشناسی جهت آشنایی دانشجویان این دوره با تاریخ ادبیات معاصر کشورهای عربی به شمار میرود که تلاش دارد تا دانشجویان را با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی-ادبی معاصر عربی در دوران پس از جنگهای جهانی آشنا سازد و به بررسی و تحلیل جریانها و مکاتب ادبی معاصر عربی، متأثّر از رخدادها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر بپردازد و شاخصها و ویژگیهای هریک از این جریانها و مکاتب ادبی را در گستره نظم و نثر در بوته تحولات تاریخی معاصر مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. جهت نیل بدین مقصود در ادامه مباحث تاریخ ادبیات معاصر تا جنگ جهانی دوم، اوضاع کشورهای عربی پس از جنگهای جهانی و تجزیه میهن بزرگ عربی پس از جنگ جهانی دوم، اوضاع نابسامان و پریشان سیاسی-اجتماعی و اقتصادی کشورهای عربی در این دوره، مصیبت فلسطین و شکست ژوئن، مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه شکلگیری ادبیات مهجر شمالی و جنوبی، ظهور مکتب رئالیسم و پس از آن سمبولیسم، پیدایش مکتب سوررئالیسم و دادائیسم در ادبیات عربی، نهضت تمّوز در ادبیات معاصر عربی و شاخصهای آن، سیر نمایشنامه، داستان کوتاه و رمان، تحولات نقد ادبی و آشنایی با شاعران و ادیبان برجسته جهان عرب در ادین دوره به بوته بررسی و تحلیل سپرده میشوند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با حوادث سیاسی، رخدادهای اجتماعی و عوامل اثرگذار بر ادبیات معاصر عربی
آشنایی با جریانهای فکری، مکتب ادبی و گرایشهای مطرح در آثار شاعران و نویسندگان معاصر عربی
آشنایی با شاعران و نویسندگان برجسته معاصر در کشورهای مختلف عربی |
3 |
شایستگی های پایه |
توان شناخت جریانها و مکاتب مطرح در ادبیات معاصر عربی
توان تحلیل آثار ادبی معاصر عربی متأثر از جریانهای سیلسی، اجتماعی و فرهنگی و یا متأثّر از ادبیات غربی
توان تبیین شاخصهای ادبی و ویژگیهای موجود در آثار متفاوت شاعران و نویسندگان معاصر عربی در سراسر جهان |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با سیر گذار تاریخی ادبیات معاصر عربی در قرن اخیر است و سپس آشنایی با جریانهای مختلف ادبی و کشورهای پیشگام در ادبیات معاصر عربی و آشنایی با شاعران و نویسندگان مطرح در هر یک از مکاتب ادبی میباشد |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون تحولات و اوشاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی معاصر در جهان عرب و نیز در بحثهای مرتبط با ادبای برجسته این دوره و ویژگیهای مطرح در آثار هریک مشارکت فعال داشته باشد. |
7 |
منبع |
الصلیبی،کمال(1978،ط4): تاریخ لبنان الحدیث، دار النهار للنشر، بیروت.
قدورة، زاهیة(1985): تاریخ العرب الحدیث، دار النهضة العربیة، بیروت، لبنان.
الحمدانی، سالم و فائق مصطفی، أحمد(2014): الأدب العربی الحدیث، دراسة فی شعره و نثره، نشر فاروس، قم.
صبری، محمد(1950): أدب و تأریخ و اجتماع، مطبعة مصر.
بسّام ساعی، أحمد(1978): حرکة الشعر الحدیث فی سوریّة، دار المأمون للتراث، دمشق.
ترحینی، فایز(1988). ، ص. الدراما و مذاهب الأدب. المؤسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع، بیروت.
التکریتی، جمیل نصیف(1990): المذاهب الأدبیة، دار الشؤون الثقافیة العامّة، بغداد.
.
زغلول سلام، محمد(1973): دراسات فی القصة العربیة الحدیثة، منشاة المعارف، الاسکندریة.
عبدالتواب، صلاح الدین محمد(2005): مدارس الشعر العربی فی العصر الحدیث، دار الکتاب الحدیث، القاهرة.
عبدالحمید علی، عبدالرحمن(2005): النقد الأدبی بین الحداثة و التقلید، دار الکتاب الحدیث،القاهرة.
العقّاد، عباس محمود(1970):شعراء مصر و بیئاتهم فی الجیل الماضی، مکتبة النهضة المصریة، القاهرة.
الفاخوری، حنا(دت): الجامع فی تاریخ الأدب العربی، الأدب الحدیث،دار الجیل، بیروت.
جیدة، عبد الحمید(1980،ط1): الاتجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر، مؤسسة نوفل، لبنان.
الجیوسی، سلمی الخضراء(2001،ط1): الاتجاهات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث، مرکز دراسات الوحدة العربیة، بیروت، لبنان.
الخیاط، جلال(1984، ط1): قضایا الشعر الحدیث، دار الشروق، قاهرة.
خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان.
عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت.
عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |