1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان مهمترین سرفصل آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی با مکاتب نوین ادبی و نحوه ی نمود و ظهور آنها در جهان عرب تلاش دارد تا دانشجویان را با مشهورترین مکاتب ادبی -که در غرب و بهویژه در فرانسه ظهور کرد و هم در خاستگاه خود یعنی فرانسه و هم در دیگر کشورهای همسایه بهویژه انگلستان و آلمان، پیروانی پیدا کرد و متأثّر از عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی وارد ادبیات عربی شد- آشنا سازد؛ در راستای تحقق این هدف در آغاز دیرینه ی مکتب کلاسیسیسم در فرانسه و ایتالیا متأثر از نقد کلاسیک یونان مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه به بررسی ظهور این مکتب و پیروان آن در ادبیات عربی به بوته ی نقد و بررسی گذاشته می شود و پس از آن مکاتب نوظهور غرب و بهویژه رمانتیسم، رئالیسم و سمبولیسم و همچنین نمود آنها، تداوم، نمونههای ادبی و طرفداران هر مکتب مورد توجه قرار خواهد گرفت. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با دیرینه نقد ادبی و مکتب کلاسیسیسم در ادبیات غربی
آشنایی با جریانهای فکری و مکاتب نقد نو ادبی در ادبیات عربی
آشنایی با شیوه نقد و تحلیل متون ادبی عربی بر اساس مکاتب مشهور نقد ادبی و شاخصهای آن |
3 |
شایستگی های پایه |
توان تشخیص مکاتب متفاوت ادبی و آشنایی با مبانی هریک
توان نقد و تحلیل متون ادبی براساس مکاتب مختلف نقد ادبی
توان تبیین اثرپذیری مکاتب نقد ادب عربی در دوران جدید از مکاتب غربی |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان دوره ی کارشناسی با مکاتب نقد نو غربی و نمود آنها در ادبیات عربی است به گونهای که دانشجو در پایان دوره، باید بتواند توان خوانش، نقد و تحلیل متون ادبی را بر اساس آشنایی با این ادبی داشته باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، بررسی نمونههای شعر و نثر به شکل کاربردی در کلاس، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون نقد ادبی، گونههای آن، مکاتب آن و و معیارها و شاخصهای مورد نظر جهت نقد متون مشارکت فعال داشته باشد. |
7 |
منبع |
موسی، منیف(1993): فی الشعر و النقد، دار الفکر العربی، بیروت، لبنان.
ضیف، شوقی(1962) فی النقد الأدبی ،الطبعة الخامسة،دارامعارف.
مندور،محمد(1996).النقد المنهجی، الطبعة: الاولى،الناشر: نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزیع
منابع فرعی.
کاسیرر، ارنست(1387،چاپ دوم): فلسفه ی صورت های سمبولیک، ترجمه ی یدالله موقن، انتشارات هرمس، تهران.
چدویک،چارلز(1375،چاپ اول): سمبولیسم، ترجمه ی مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران.
اطمیش، محسن(1981): دیر الملاک، دراسة نقدیة للظواهر الفنّیة فی الشعر العراقی المعاصر، منشورات وزارة الثقافة و الإعلام، الجمهوریة العراقیة، بغداد.
التکریتی، جمیل نصیف(1990): المذاهب الأدبیة، دار الشؤون الثقافیة العامّة، بغداد.
الحمدانی، سالم أحمد(1989): مذاهب الأدب الغربی و ظاهرها فی الأدب العربی الحدیث، دار التعلیم العالی و البحث العلمی، جامعة الموصل.
احمد بدوی،احمد:اسس النقد الأدبی عند العرب،دار نهضة مصر للطباعة و النشر،القاهرة 1996م.
دیچز،دیوید(بی تا)شیوه های نقد ادبی،ترجمه صدقیانی، محمد تقی و یوسفی، غلامحسین ،چاپ سوم، انتشارات علمی،تهران.
الرویلی، میجان و البازعی، سعد(2007): دلیل الناقد الأدبی، المرکز الثقافی العربی، الدار البیضاء، المغرب.
عبدالحمید علی، عبدالرحمن(2005): النقد الأدبی بین الحداثة و التقلید، دار الکتاب الحدیث،القاهرة.
خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان.
عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت.
عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر.
عشری زاید، علی(1978،ط1): استدعاء الشخصیات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر، الشرکة العامة للنشر، طرابلس، لیبیا. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |