طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان مهمترین سرفصل آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی با مکاتب نوین ادبی و نحوه ی نمود و ظهور آن‏ها در جهان عرب تلاش دارد تا دانشجویان را با مشهورترین مکاتب ادبی -که در غرب و به‏ویژه در فرانسه ظهور کرد و هم در خاستگاه خود یعنی فرانسه و هم در دیگر کشورهای همسایه به‏ویژه انگلستان و آلمان، پیروانی پیدا کرد و متأثّر از عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی وارد ادبیات عربی شد- آشنا سازد؛ در راستای تحقق این هدف در آغاز دیرینه ی مکتب کلاسیسیسم در فرانسه و ایتالیا متأثر از نقد کلاسیک یونان مورد بررسی قرار می‏گیرد و در ادامه به بررسی ظهور این مکتب و پیروان آن در ادبیات عربی به بوته ی نقد و بررسی گذاشته می شود و پس از آن مکاتب نوظهور غرب و به‏ویژه رمانتیسم، رئالیسم و سمبولیسم و هم‏چنین نمود آن‏ها، تداوم، نمونه‏های ادبی و طرفداران هر مکتب مورد توجه قرار خواهد گرفت.
2 هدف کلی آشنایی با دیرینه نقد ادبی و مکتب کلاسیسیسم در ادبیات غربی آشنایی با جریان‏های فکری و مکاتب نقد نو ادبی در ادبیات عربی آشنایی با شیوه نقد و تحلیل متون ادبی عربی بر اساس مکاتب مشهور نقد ادبی و شاخص‏های آن
3 شایستگی های پایه توان تشخیص مکاتب متفاوت ادبی و آشنایی با مبانی هریک توان نقد و تحلیل متون ادبی براساس مکاتب مختلف نقد ادبی توان تبیین اثرپذیری مکاتب نقد ادب عربی در دوران جدید از مکاتب غربی
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، آشنایی دانشجویان دوره ی کارشناسی با مکاتب نقد نو غربی و نمود آن‏ها در ادبیات عربی است به گونه‏ای که دانشجو در پایان دوره، باید بتواند توان خوانش، نقد و تحلیل متون ادبی را بر اساس آشنایی با این ادبی داشته باشد.
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، بررسی نمونه‏های شعر و نثر به شکل کاربردی در کلاس، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ پیرامون نقد ادبی، گونه‏های آن، مکاتب آن و و معیارها و شاخص‏های مورد نظر جهت نقد متون مشارکت فعال داشته باشد.
7 منبع موسی، منیف(1993): فی الشعر و النقد، دار الفکر العربی، بیروت، لبنان. ضیف، شوقی(1962) فی النقد الأدبی ،الطبعة الخامسة،دارامعارف. مندور،محمد(1996).النقد المنهجی، الطبعة: الاولى،الناشر: نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزیع منابع فرعی. کاسیرر، ارنست(1387،چاپ دوم): فلسفه ی صورت های سمبولیک، ترجمه ی یدالله موقن، انتشارات هرمس، تهران. چدویک،چارلز(1375،چاپ اول): سمبولیسم، ترجمه ی مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران. اطمیش، محسن(1981): دیر الملاک، دراسة نقدیة للظواهر الفنّیة فی الشعر العراقی المعاصر، منشورات وزارة الثقافة و الإعلام، الجمهوریة العراقیة، بغداد. التکریتی، جمیل نصیف(1990): المذاهب الأدبیة، دار الشؤون الثقافیة العامّة، بغداد. الحمدانی، سالم أحمد(1989): مذاهب الأدب الغربی و ظاهرها فی الأدب العربی الحدیث، دار التعلیم العالی و البحث العلمی، جامعة الموصل. احمد بدوی،احمد:اسس النقد الأدبی عند العرب،دار نهضة مصر للطباعة و النشر،القاهرة 1996م. دیچز،دیوید(بی تا)شیوه های نقد ادبی،ترجمه صدقیانی، محمد تقی و یوسفی، غلامحسین ،چاپ سوم، انتشارات علمی،تهران. الرویلی، میجان و البازعی، سعد(2007): دلیل الناقد الأدبی، المرکز الثقافی العربی، الدار البیضاء، المغرب. عبدالحمید علی، عبدالرحمن(2005): النقد الأدبی بین الحداثة و التقلید، دار الکتاب الحدیث،القاهرة. خیربک،کمال(1986،ط2): حرکة الحداثة فی الشعر العربی المعاصر، دار الفکر للطباعة و النشر، بیروت، لبنان. عباس، إحسان(1978): اتجاهات الشعر العربی، سلسلة عالم المعرفة، إصدار المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب، کویت. عیسی، فوزی(2007): فی الشعر الحدیث و المعاصر، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، مصر. عشری زاید، علی(1978،ط1): استدعاء الشخصیات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر، الشرکة العامة للنشر، طرابلس، لیبیا.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی
10 فایل Pdf File