طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزء دروس پایه در دکتری است و مواد ان به گونه ای است که با مواد تمام دروس تخصصی دیگر که در دوره دکتری گذرانده می شود مرتبط است و عملا از شیوه های فراگرفته در این درس می توان در انجام تحقیقات بقیه شاخه های تخصصی زبانشناسی بهره گرفت بنابراین درسی بسیار کاربردی و مهم می تواند تلقی شود.
2 هدف کلی هدف از این درس ارائه مفاهیم و روشهای به کار گرفته شده در رویکرد نقشی- رده شناختی است و بنابراین در پایان درس دانشجویان باید علاوه بر اشنایی با مفاهیم مطرح در این رویکرد، قادر باشند یک طرح رده شناختی تعریف و اجرا کنند.
3 شایستگی های پایه پیشنیاز این درس بواقع تمام دروس تخصصی زبانشناسی است چون در وهله اول در رده شناسی توصیف دقیقی از زبانها، گونه ها و گویشها صورت می گیرد و برای اینکار لازم است که فراگیران بخوبی با دروس تخصصی زبانشناسی یعنی نحو، آواشناسی و واج شناسی، معنی شناسی و ساختواژه اشنا باشند.
4 اهداف یادگیری از انجا که رویکرد رده شناسی رویکردی تجربی و داده بنیان است بنوعی خلاء وجود رویکردهای کاربردی در زبانشناسی نظری را تا حدودی پر می کند و دانشجویان پس از گذراندن درس با استفاده از روشها و مفاهیم فراگرفته شده در این درس قادر خواهند بود حتی در شاخه های دیگر تحقیقات مفیدی انجام بدهند. بنابراین پس از ارائه پیشینه مطالعات رده شناختی و مفاهیمی که در این شاخه از مطالعات زبانی به کار گرفته می شود، نمونه هایی از کارهای عملی انجام شده بر اساس این رویکرد ارائه خواهد شد و دانشجویان هم طرحی نمونه از یک نوع مطالعه رده شناختی ارائه خواهند داد.
5 روش تدریس بطور کلی درس توسط استاد بر اساس منابع بروز ارائه شده به دانشجویان در کلاس با استفاده از پاور پوینت ارائه خواهد شدو بخشهایی از ان به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت طرح خود دانشجویان بصورت انفرادی در کلاس مطرح خواهد شد و به بحث گذاشته خواهد شد.
6 وظایف دانشجو دانشجویان باید ضمن شرکت در مباحث کلاس و پاسخ به پرسشهای مطرح شده ، یک طرح رده شناختی برای طرح در کلاس اماده کنند و در پایان ترم هم صورت کامل شده ان را به استاد ارائه کنند
7 منبع منابع اصلی این درس به قرار زیرند: Song, J. J.(2018). Linguistic Typology, Oxford University Press Croft, W.(2003). Typology and Universals, Cambridge University Press رضایی، و. & بهرامی، ف.(1394).مبانی رده شناسی زبان، تهران:انتشارات دانشگاه شهید بهشتی دبیرمقدم، محمد(1392)، رده شناسی زبانهای ایرانی، دو جلد، انتشارات سمت.
8 مواد و امکانات آموزشی مواد اموزشی شامل منابع مشخص شده در سرفصل خواهد بود بانضمام نمونه های تحقیقات انجام شده که به صورت مقاله یا پایان نامه خواهند بود و از انجا که در درس در محیط وبینار ارائه میشود امکانات لازم برای ارائه پاورپوینت و داکیومنت های دیگر توسط استاد و دانشجویان وجود دارد
9 نحوه ارزشیابی ارشیابی شامل چهار مورد خواهد بود. شرکت در جلسات کلاس و پاسخ به پرسشهای مطرح شدهدرصد نمره نهایی را خواهد داشت و امتحان پایان ترم که پنجاه درصد نمره نهایی را خواهد داشت و ارائه طرح رده شناختی که بیست درصد از نمره نهایی را شامل خواهد شد و تکمیل طرح و ارائه به استاد که بیست درصد نمره نهایی را خواهد داشت.
10 فایل Pdf File