1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از انجا که این درس برای دانشجویان رشته اموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تدریس می شود و انتظار میرود این دانشجویان بگونه ای تربیت شوند که برای اموزش دادن به خارجیان که دارای زبان و فرهنگگ متفاوتی هستند، اماده شوند طبیعتا درس مباحث فرهنگی و بینافرهنگی ... دارای اهمیت فراوانی خواهد بود. قطعا برای انجام یک اموزش و برقراری یک ارتباط موفق با زبان اموزانی غیرفارس زبان یا/وغیرایرانی نیاز به دانش فرهنگی و البته داشتن هوش و تحمل فرهنگی است. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی درس در وهله اول مشخص کردن ابعاد و مفاهیمی از فرهنگ است که می تواند بویژه در اموزش زبان مؤثر باشد و سپس پرداختن به این مساله که اساسا اموزش نکت فرهنگی به چه صورت امکان پذیر است و چه چالشهایی در مقابل مدرس وجود دارد. |
3 |
شایستگی های پایه |
چنانچه فراگیران قبل از این درس با دروس اموزش زبان مانند شیوه های اموزش زبان و اصول و نظریه های ان اشنا باشند می تواند در بهبود روند این درس مؤثر باشد |
4 |
اهداف یادگیری |
در پایان این درس دانشجویان باید با برخی مباحث مشترک بین زبان و فرهنگ اشنا باشند با مفاهیمی چون هوش فرهنگی و تحمل فرهنگی اشنا باشند همچنین باید در مورد شیوه های اموزش نکات فرهنگی یااموزش بخشهایی از زبان که فرهنگ وابسته تر است به غیرفارسی زبانان، به نتایجی رسیده باشند که در عمل بتواند به کارشان بیاید.همچنین باید بتوانند در این حوزه حل مساله کنند و نقایص را تشخیص دهند و برای انها راهکار ارائه دهند. |
5 |
روش تدریس |
تدریس توسط استاد به صورت ارائه سخنرانی و با کمک پاور پوینت ارائه خواهد شد و سپس به صورت طرح برخی پرسشها و به بحث گذاشتن انها و طرح برخی مسئله ها که دانشجویان باید پاسخ انها را به عنوان نمونه ها و مصداقهایی از مباحث مطرح شده در کلاس در جلسه بعد با خود به کلاس بیاورند، پیش خواهد رفت |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان جدا از شرکت در مباحث مطرح شده در کلاس و پاسخ دادن به پرسشهای هدایت شده، نمونه ها و مصداقهایی از مباحث فرهنگی یا بینافرهنگی را در کلاس با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت که همگان در مورد ان بحث کرده و نظر خواهند داد. |
7 |
منبع |
برای این درس منبع جامع و کاملی که به تنهایی تدریس بشود وجود ندارد. بنابراین از مجموعه ای از منابع به صورت کتاب، بخشهایی از کتاب یا مقالات بهره گرفته خواهد شد.برای مثال کتابهای زیر:
Sharifian, F.(2017). Cultural Linguistics, John Benjamins publishing Company
Allan, K& Burridge, K.(2006). Forbidden Words: Taboo and censoring of language, Cambridge University Press
-مقالات مجلات مربوط به هوش فرهنگی و تحمل فرهنگی، نشانه شناسی فرهنگی و ارتباطات بینافرهنگی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
مواد اموزشی شامل منابع مشخص شده و تدریس شده در کلاس خواهد بود که توسط پاور پوینت در کلاس برای دانشجویان به نمایش گذاشته خواهد شد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی شامل سه مورد خواهد بود یک مبتنی بر پرسش و پاسخهای مطرح شده در کلاس که ده درصد نمره نهایی را خواهد داشت، امتحان کتبی پایان ترم که پنجاه درصد نمره نهایی را خواهد داشت و تکالیف هفتگی و میان ترم که رویهم چهل درصد نمره نهایی را خواهد داشت. |
10 |
فایل |
Pdf File |