| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جزو دروس اصلی دانشجویان کارشناسی ارشد ژنتیک و به نژادی گیاهی می باشد |
| 2 |
هدف کلی |
آشنائی با اهمیت منابع ژنتیکی گیاهی غذائی و کشاورزی و نقش آن در امنیت غذائی، سلامت و اقتصاد کشور می باشد |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان این درس بایستی قبلا دروس اصول اصلاح نباتات و اصلاح نباتات پیشرفته را گذرانیده باشند |
| 4 |
اهداف یادگیری |
نگرانی ها در مورد فرسایش ژنتیکی
اهمیت استفاده از ذخایر ژنتیکی
کاهش پایه ژنتیکی بر اثر اصلاح نباتات
گسترش زمین های حاشی های |
| 5 |
اهداف یادگیری |
ماموریت بانک ژن
کاربران بانک ژن
موادی که در بانک ژن نگهداری می شود
سایر خدمات عرضه |ذیر به کاربران |
| 6 |
اهداف یادگیری |
منابع شناسائی تنوع ژنتیکی در ایران
چشم انداز آینده فعالیت های شناسائی تنوع ژنتیکی |
| 7 |
اهداف یادگیری |
بهینه سازی اندازه مجموعه
زمان جمع آوری
محل جمع آوری
شرایط جمع آوری کننده
تعداد بوته و بذر در هر نمونه (تعدادنمونه)
شناسائی نمونه ها
ثبت اطلاعات
تحویل نمونه به بانک ژن
جمع آوری ذخائر توارثی در ایران |
| 8 |
اهداف یادگیری |
روالهای قرنطینه ای برای مبادله مواد زنده گیاهی
قرنطینه داخلی
وظائف واحد قرنطینه
روشهای مورد استفاده در بررسی قرنطینه ای
بررسی سریع وضعیت ظاهری نمونه
خواباندن در محفظه مرطوب
روش ایزوله با ورقه آگار
روش ایزوله با ورقه نواری
مشاهدات قرنطینه ای پس از ورود
روشهای تعیین ویروسهای گیاهی
روشهای تعیین بیماریزاهای گیاهی برروی بذر
مشکلات ذاتی در قرنطینه ذخائر توارثی گیاهی
روشهای مرسوم موسسات بین المللی در مورد قرنطینه
برآورد خطر آفات
وصعیت قرنطینه در ایران |
| 9 |
اهداف یادگیری |
حفاظت در خارج از رویشگاه طبیعی
راهبرد های حفاظت تکمیلی
روشهای نگهداری در ایران
توسعه کارآئی مجموعه ها
توسعه کارآئی در مدیریت مجموعه ها
سازماندهی مجموعه ها |
| 10 |
اهداف یادگیری |
مقدار بذر مورد انتظار از احیاء
مقدار بذر مجموعه پایه
مقدار بذر پشتیبان امنیتی
مقدار بذر مجموعه فعال
حفظ
اصالت ژنتیکی نمونه ها
تعداد والدین مورد نیاز احیاء
آماده کردن بذر
احیای نمونه ها در ایران |
| 11 |
اهداف یادگیری |
توصیف خصوصیات ریخت شناسی
شناسائی سیستماتیک
ارزیابی مولکولی
ارزیابی های پلی پلوئیدی
ارزیابی های تلاقی پذیری
وضعیت ارزیابی ها در ایران |
| 12 |
اهداف یادگیری |
مقررات ثبت و معاهدات بین المللی
قوانین و مقررات داخلی ایران
موافقت نامه مبادله موادMTA |
| 13 |
اهداف یادگیری |
تنگناهای اشتراک مسئولیت
منابع مناسب برای اشتراک مسئولیت
پیش نیاز اشتراک مسئولیت
انواع توافقات اشتراک مسئولیت |
| 14 |
اهداف یادگیری |
شبکه اطلاعات منابع ذخائر توارثی
شبکه اطلاعات ذخائر ژنتیکی
مرکز ذخائر ژنتیکی هلند
سامانه مدیریت اطلاعات بانک ژن در ایران |
| 15 |
اهداف یادگیری |
بهره برداری چیست
تعریف کاربران
معرفی گیاهان کم بهره برداری شده
معرفی توده های بومی
وسیع سازی پایه ژنتیکی
پیش به نژادی
ایجاد مجموعه هسته
تفکیک ریخت گونه ها
بازاریابی و عمل آوری
توسعه کارآئی مبانی کاربرد ذخایر توارثی
محدودیت ها در بهره برداری از ذخائر توارثی |
| 16 |
اهداف یادگیری |
خصوصیات دانش بومی
زمینه های کاربرد دانش بومی
خطرات تهدید کنندگی دانش بومی |
| 17 |
اهداف یادگیری |
برآورد ارزش مجموعه
هزینه های بانک ژن
پیامد های افزایش یا کاهش تعداد نمونه ها
فرصت های بودجه ای
منابع درآمد اضافی |
| 18 |
اهداف یادگیری |
موسسه ملی علوم کشاورزی- زیستی(NIAS) در ژاپن
موسسه تحقیقات ژنتیک گیاهی و زراعی لینیز(IPK) در آلمان
بانک ژن کشورهای اروپای شمالی(نوردژن) |
| 19 |
اهداف یادگیری |
بانک ژن گیاهی ملی ایران
بخش تحقیقات بانک ژن منابع طبیعی
گروه جمع آوری و شناسائی بذر
گروه ارزیابی واحیاء
گروه حفاظت و نگهداری
واحد اطلاعات و مدیریت داده ها
بانک ژن گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران
مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران |
| 20 |
اهداف یادگیری |
مروری بر مطالب جلسات گذشته
پاسخ با سوالات دانشجویان |
| 21 |
روش تدریس |
ارائه مطالب از طریق اسلاید و استفاده از نتایج برخی از مقالات به صورت مطالعه موردی |
| 22 |
وظایف دانشجو |
ارائه سمینار بر اساس علائق آنها در خصوص مطالب درسی به منظور ارائه جزئیات بیشتر |
| 23 |
منبع |
إخائر توارثی گیاهی (شناسائی، محافظت و کاربرد) گردآورندگان محمد جعفر آقائی، محمدرضا نقوی و شاهین واعظی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1392 |
| 24 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از اسلاید |
| 25 |
نحوه ارزشیابی |
بخشی از نمره درس در طول نیمسال به ارائه سمینار های دانشجویان و بخش دیگر بهامتحان نهائی اختصاص داده خواهد شد |