1 |
هدف کلی |
1- آشنایی عمیق و تحقیقی با بخشی از نظریات ملاصدرا
2- تحلیل حقیقت علم و تعقل و نقد آراء مطرح در این باب
3- دریافت اجتهادی آراء نهایی ملاصدرا در باب علم |
2 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مباحث مربوط به:
1- هستی شناسی و فروعات آن مانند بساطت، وحدت، مساوقت و مانند آن
2- وجود ذهنی
3- نفس و قوای آن
4- نقش نفس در عین و خیال |
3 |
اهداف یادگیری |
1- توانایی شناسایی آرائ بدوی، میانی و نهایی صدرا در باب علم
2- آشنایی با نوع مبانی و دیدگاه های ملاصدرا در سایر ابواب
3- دریافت تلقی فراگیر از حکمت متعالیه
آشنایی با یکی از دقیق تریت تفاسیر حکمت متعالیه |
4 |
روش تدریس |
در این تدریس بر حسب موقعیتهای مختلف کلاس و دانشجویان، از بیشتر روشهای شناخته شده تدریس الگوبرداری میشود. روشهایی مانند: روش عمومی تدریس، روش نمایشی، روش بحث گروهی، روش حل مسأله، روش پیش سازمان دهنده، روش آموزش انفرادی و روش سخنرانی |
5 |
وظایف دانشجو |
1- حضور در کلاس 2- پیش مطالعه درباره موضوعات مطرح در کلاس 3- دقت در فهم مباحث 4- شرکت در فرایند آموزشی 5- مطالعه مقالات مربوط به موضوع آموزش در نیمسال 6- ارائه خلاصه مقالات مطاله کرده دست کم در هر جلسه یک مقاله 7- ارائه یک کار تحقیقی درباره یکی از مسائل مطرح شده در کلاس |
6 |
منبع |
آثار ملاصدرا مانند اسفار، مبدأ و معاد، رساله سه اصل و...
آثار شارحان ملاصدرا مانند فیض کاشانی، خکیم سبزواری، حکیم زنوزی، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده آملی و آیه الله جوادی آملی |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب - جزوه- مقاله- پاورپوینت |
8 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان از آموخته ها و استنباطها |