طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی و نظری
2 هدف کلی آشنایی و شناخت ملاحظات ویژه و انواع رویکردها و روش‌های نوین در پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های وضعیتی افراد در شرایط، سنین و جنسیت‌های مختلف به منظور بهبود کیفیت تمرین و افزایش اثربخشی آن.
3 شایستگی های پایه - توانایی شناسایی و ارزیابی ناهنجاری‌های وضعیتی بر اساس فرآیند نظام‌مند NASM-CEx - توانایی طراحی زنجیره نظاممند تمرینات اصلاحی جهت پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های وضعیتی - توانایی استفاده از منابع علمی و جستجوی نظاممند در پایگاه‌های اطلاعاتی. -توانایی بررسی و تحلیل پژوهش های مبتنی بر شواهد در حوزه تمرینات اصلاحی
4 اهداف یادگیری - ملاحظات اخلاقی در پژوهش‌های زیست‌پزشکی- دستورالعمل ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش های علوم ورزشی و تمرینات اصلاحی - ملاحظات رشدی و سنی در ارزیابی و طراحی تمرینات اصلاحی برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن - ملاحظات فرهنگی در ارزیابی و طراحی تمرینات اصلاحی برای بانوان - ملاحظات اخلاقی و روانشناختی در اجرای فعالیتهای پژوهشی در حیطه تمرینات اصلاحی - آشنایی با رویکردها و روشهای نوین در پیشگیری و اصلاح ناهنجاریهای وضعیتی و اختلالات اسکلتی- عضلانی] - آشنایی با رزیابی پیشرفت و پایش علمی برنامه‌های اصلاحی با ارائه گزارش موردی و مطالعه آزمایش Pilot جهت اثربخشی و بهبود مستمر - روش‌های پژوهشی مبتنی بر شواهد و نگارش مقالات تخصصی در حوزه تمرینات اصلاحی با روش PICOT: اصول، روش‌ها و فنون نگارش علمی
5 روش تدریس توجه به ماهیت کاربردی و پژوهشی درس، از ترکیبی از روش‌های زیر استفاده خواهد شد: - تدریس تعاملی: ارائه چارچوب نظری و مبانی پایه. - تحلیل موردی (Case Study): بررسی موارد واقعی از ناهنجاری‌های وضعیتی با درنظرگیری ملاحظات اخلاقی، سنی و فرهنگی - کارگاه‌های عملی: تمرین عملی ارزیابی‌های وضعیتی، طراحی برنامه تمرینی و استفاده از ابزارهای پایش - یادگیری مبتنی بر پروژه (Project-Based Learning): دانشجویان به صورت فردی یا گروهی، یک پروژه پژوهشی کوچک (از ایده تا گزارش) را انجام خواهند داد -بازبینی و نقد مقالات: تحلیل و ارزیابی مقالات علمی معتبر در حوزه تمرینات اصلاحی
6 وظایف دانشجو - مطالعه مستمر و فعال منابع درسی و مقالات علمی معتبر قبل از هر جلسه. - مشارکت فعال در بحث‌های علمیی-پژوهشی کلاسی و ارائه نقطه نظرات. - انجام تکالیف پژوهشی و عملی مربوط به ارزیابی و طراحی برنامه‌های اصلاحی برای گروه‌های سنی و جنسیتی مختلف. - تهیه و ارائه یک گزارش موردی (Case Report) کامل از یک مداخله اصلاحی - طراحی و ارائه یک پروپوزال مطالعه آزمایشی (Pilot Study Proposal)
7 منبع 1.هوشمند فر, ابراهیمی عطری, شاه طهماسبی, بمبئی‌چی. مقایسه تمرینات اصلاحی با تمرینات ایکس‌باکس کینکت بر تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان دارای ناهنجاری کف پای صاف. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی. 1403. 2.کهنسال ا. مقایسه تاثیر تمرینات ژیمناستیک و ثبات عصبی-عضلانی پویا بر استقامت عضلات مرکزی، تعادل و کیفیت حرکات عملکردی دختران 8 تا 12 سال کم تحرک [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1402. استاد راهنما: ابراهیمی عطری ا. استاد مشاور: شاه طهماسبی ب، رحیمی ن. 3.اسکندری تاثیر 12 هفته تمرینات ترکیبی ثبات عصبی-عضلانی پویا (DNS) و بازی های چند مهارتی خلاق بر راستای قامت، توانایی های عملکردی و میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان 17-14 سال مبتلا به اضافه وزن / چاقی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده یکسو کور [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1402. استادان راهنما: ابراهیمی عطری و شاه طهماسبی ب، استاد مشاور: Molina‐Garcia, P 4.رجبی ر، بیات ترک م، مظفری پور ا. بازی‌های پیشگیرانه-اصلاحی برای ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی در کودکان. تهران: دانشگاه تهران؛ ۱۳۹۹.
8 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، فیلم آموزشی و پروژه تحقیقاتی در زمینه ملاحظات ویژه و روش های نوین در تمرینات اصلاحی
9 نحوه ارزشیابی 8 نمره فعالیت‌ها و پروژه های تحقیقاتی گروهی، 2 نمره امتحان میان‌ترم، 8 نمره امتحان پایان‌ترم، 2 نمره تکالیف هفتگی و ارزشیابی مستمر (آزمونک)
10 فایل Pdf File