| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
پایه و نظری |
| 2 |
هدف کلی |
توانایی طراحی راهبردهای پیشگیری از آسیب های ورزشی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
- تسلط بر اصول آناتومی، فیزیولوژی ورزشی، حرکت شناسی، بیومکانیک آسیب های ورزشی ، یادگیری حرکتی، رشد و تکامل حرکتی
- آشنایی با آسیبهای ورزشی
- توانایی ارزیابی و کمک های اولیه آسیبهای شایع ورزشی (انوام فوقانی،گردن، تنه/ستون فقرات و تنه و اندام تحتانی) |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مدلهای پیشگیری از آسیب ها ی ورزشی-درک و ارزیابی انتقادی چارچوبهای نظری و مدلهای کلیدی در حوزه پیشگیری از آسیبهای ورزشی.
آشنایی با اصول طراحی راهبردهای پیشگیری از آسیب های ورزشی-کسب دانش پایه برای طراحی نظاممند راهبردهای پیشگیری از آسیب مبتنی بر شواهد
آشنایی با برنامه های کاربردی در پیشگیری از آسیب های ورزشی-توانایی تجزیه و تحلیل و بهکارگیری برنامهها و پروتکلهای مشخص و مبتنی بر شواهد برای پیشگیری از آسیبهای شایع ورزشی. |
| 5 |
روش تدریس |
با توجه به ماهیت کاربردی و پژوهشی درس، راهبرد تدریس بر پایهی یادگیری تلفیقی و یادگیری فعال استوار شده است. این رویکرد با هدف توسعهی همزمان دانش نظری، مهارتهای عملی و توانایی پژوهشی دانشجویان دکتری طراحی شده است. راهبردهای اصلی به شرح زیر هستند:
۱. ارائه تعاملی مبانی نظری: تدریس چارچوبهای کلیدی و مبانی علمیِ پیشگیری از آسیب به شیوهای مشارکتی، با بهرهگیری از پرسش و پاسخ، طوفان فکری و بحث گروهی.
۲. تحلیل موردی: بررسی موارد واقعی آسیبهای ورزشی و مدلهای تحلیل عوامل خطرزای درونی و بیرونی، از مرحلهی شناسایی عوامل خطر تا تشخیص الگوی آسیب و ترسیم شبکهی تعیینکننده (عنکبوتی) آسیبهای ورزشی
۳. یادگیری مبتنی بر پروژه: دانشجویان به صورت فردی یا در قالب گروههای کوچک، یک چرخهی پژوهشی کامل را از "ایدهپردازی و طرحریزی" تا "اجرا و تدوین گزارش نهایی" طی میکنند. این پروژه بر حل یک مسئلهی واقعی در حوزهی پیشگیری از آسیب متمرکز است.
۴. بازبینی و نقد مقالههای علمی: تحلیل و ارزیابی انتقادی مقالات معتبر و جدید در حوزهی آسیبشناسی ورزشی با هدف تقویت مهارتهای تفکر نقادانه، درک روششناسی پژوهش و ایجاد ارتباط بین علم و عمل. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
- مطالعه مستمر و فعال منابع درسی و مقالات علمی معتبر قبل از هر جلسه.
- مشارکت فعال در بحثهای علمیی-پژوهشی کلاسی و ارائه نقطه نظرات
- انجام تکالیف پژوهشی و عملی
- تهیه و ارائه یک گزارش موردی (Case Report) کامل از یک مداخله پیشگیری از آسیب
- طراحی و ارائه یک پروپوزال مطالعه آزمایشی (Pilot Study Proposal) |
| 7 |
منبع |
− کمالی ص. تأثیر تمرینات منتخب پیشگیری از آسیبهای مکرر مفصل شانه بر دامنه حرکتی، قدرت عضلات چرخاننده شانه و وضعیت قرارگیری استخوان های کتف در بازیکنان نوجوان دختر بدمینتون: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سوکور [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1404. استاد راهنما: شاه طهماسبی ب، استادان مشاور: خوشرفتاریزدی ن، شاه طهماسبی ب، Hecimovich ، .M
− کهنسال ا. مقایسه تاثیر تمرینات ژیمناستیک و ثبات عصبی-عضلانی پویا بر استقامت عضلات مرکزی، تعادل و کیفیت حرکات عملکردی دختران 8 تا 12 سال کم تحرک [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1402. استاد راهنما: ابراهیمی عطری ا. استاد مشاور: شاه طهماسبی ب، رحیمی ن.
− براتی شورک ز. بررسی تاثیر برنامه تمرینی برگرفته از آزمون غربالگری حرکتی عملکردی بر استقامت عضلات تنه،پایداری قامتی پویا و آزمون های عملکردی با هدف پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در زنان فوتبالیست نیمه حرفه ای [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1402. استاد راهنما: ابراهیمی عطری ا. استاد مشاور: شاه طهماسبی ب.
− حضرتی س. تاثیر تمرینات ایروبیک در پیشگیری از آسیب شین اسپلینت دختران دونده مبتدی [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1402. استاد راهنما: خوشرفتاریزدی ن. استادان مشاور: شاه طهماسبی ب. علیرضائی نقندر ف.
− علیزاده م، شیرزاد ا، ساکی ف، لطیفی س. همهگیرشناسی آسیبهای ورزشی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ ۱۴۰۱.
− زیبایی س. تاثیر تمرینات پیشگیری از آسیب های مکرر مفصل شانه در پسران نوجوان هندبالیست بر حس عمقی، دامنه حرکتی مفصل، قدرت عضلات شانه و تقارن استخوان های کتف: یک کارآزمایی بالینی تصادفی [پایان نامه کارشناسی ارشد]. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی؛ 1399. استاد راهنما: ابراهیمی عطری ا، استادان مشاور: شاه طهماسبی ب ، معمارباشی، ع.
− صاحبالزمانی م، رهنما ن، محمدی ه (مترجمان). راهنمای جامع و کاربردی پیشگیری از آسیبهای ورزشی. چاپ سوم. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم ورزشی؛ ۱۳۹۹.
− سخنگویی ی، سعادتیان ا، شاکری ع، برزگر ی (مترجمان). توانبخشی ورزشی و پیشگیری از آسیب تهران: انتشارات بامداد کتاب؛ 1398
− یاسین م، احمدی ا. فیزیوتراپی در آسیبهای عضلانی اسکلتی (ستون فقرات). ۱۳۹۷.
− گلپایگانی ا. آسیبشناسی ورزشی اندام تحتانی. ۱۳۹۵.
− صادقی ح. مقدمات بیومکانیک ورزشی. ۱۳۹۳.
− وایتینگ و، زرنیکه ر. بیومکانیک آسیبهای عضلانی. صادقی ح (مترجم). ۱۳۹۲.
− دانشمندی ح، قرهخانلو ع، علیزاده م. آسیبشناسی ورزشی (پیشگیری و درمان). تهران: انتشارات سمت؛ ۱۳۹۰. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، فیلم آموزشی و پروژه تحقیقاتی در زمینه راهبردهای پیشگیری از آسیب های ورزشی |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
8 نمره فعالیتها و پروژه های تحقیقاتی گروهی، 2 نمره امتحان میانترم، 8 نمره امتحان پایانترم، 2 نمره تکالیف هفتگی و ارزشیابی مستمر (آزمونک) |
| 10 |
فایل |
Pdf File |