طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره بخش عمده از مسائل کشورهای درحال توسعه که آن ها را از سایر نظام های سیاسی پیشرفته جدا می کند، اقتصادی و سیاسی است. آزادسازی اقتصادی، اصلاح حکومت، تلاش برای سازگاری با شرایط بین المللی از جمله مسائلی است که کشورهای درحال توسعه با آن ها مواجهند. این درس با هدف آشنایی دانشجویان علوم سیاسی با مسائل مشترک کشورهای درحال توسعه طرح شده است که بیشتر آنان برای تغییر وضعیت، توسعه و نوسازی را در دستورکار سیاسی و اقتصادی خود قرار داده اند.
2 هدف کلی هدف کلی این درس ارائه رویکردهایی برای شناخت سیاست در کشورهای درحال توسعه است. برای دست یافتن به این هدف باید به زمینه وفضای بین المللی توجهی ویژه داشت. روند فزاینده پیوندها و وابستگی های دوسویه میان ملت ها، دولت ها و بازیگران غیردولتی، شناخت سیاست در عرصه بین المللی را برای دانشجویان علوم سیاسی ضروری می سازد. اما در کنار تاکید بر فضای بین المللی باید به دولت در جهان درحال توسعه و متغیرهای عمده اجتماعی در درون این کشورها نیز توجه نمود. در کنار توجه به خاص بودگی کشورهای درحال توسعه می توان مسائل اقتصادی و سیاسی مشترک نیز بین آن ها یافت که بررسی آن نیز مفید و مورد نیاز دانشجوی علوم سیاسی است. به ویژه تئوری هایی که بر اساس آن، علت توسعه نیافتگی این کشورها در آن تبیین و تشریح شده است.
3 اهداف یادگیری هدف از یادگیری این درس این است که دانشجویان پس از بررسی نظریات و تئوری‌های موجود درباره جهان در حال توسعه و توسعه نیافتگی، ضمن آشنایی با کشورهای درحال توسعه و بررسی مسائل و مشکلات خاص این کشورها جایگاه کشور خود را در میان این کشورها مشخص نموده و بر مسائل و مشکلات مشترک و متفاوت نیز واقف شده و به تحلیل درستی از واقعیات سیاسی و اقتصادی دست یابد.
4 روش تدریس آموزش محور
5 وظایف دانشجو حضور در کلاس مطالعه منابع مطالعاتی مربوط به درس و سرفصل ها مشارکت در بحث های کلاس
6 منبع برایان کلایو اسمیت، فهم جهان سوم(نظریه های توسعه و دگرگونی سیاسی، انتشارات وزارت خارجه جرالد مایر، دادلی سیرز،پیشگامان توسعه، انتشارات سمت دایاناهانت، نظریه های اقتصادی توسعه، نشرنی.
7 مواد و امکانات آموزشی کتاب، مقاله، پاورپوینت
8 نحوه ارزشیابی امتحان میان ترم امتحان پایان ترم سمینار
9 فایل Pdf File