طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جوهرِ تاریخِ معاصرِ ایران را می‌توان در تلاش برای دست‌یافتن به توسعه سیاسی خلاصه نمود. اغلبِ تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران از دوران مشروطه به این‌سو حولِ گفتمانِ «ترقی» و توسعه شکل یافتند. مهم‌تر از خواست توسعه در ایران، موانعِ آن و شکل‌گیری پرسش از چرایی عقب‌ماندگیِ ایران و عدم توسعه می‌باشد. صرف‌نظر از موانع موجود در ساختارسیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران که مانع پیدایش ساخت دولت مدرن و توسعه یافته شدند، وضعیت جغرافیایی و نظامِ بین‌الملل نیز تاثیرِ زیادی داشت.
2 هدف کلی در این درس انتظار می‌رود دانشجو با تسلط بر نظریاتِ توسعه و الگوهای آن مانند الگوی همبستگی، مبتنی بر جامعه‌شناسی کارکردی و الگوهای اقتصادی بتواند الگوی توسعه نیافتگیِ ویژه ایران و یا مختصات و ویژگی‌های توسعه در ایران را تبیین نمایند.
3 شایستگی های پایه آشنایی نسبی با فرایند توسعه درایران
4 اهداف یادگیری تسلط بر نظریات توسعه و تطبیق آن ها با ایران
5 روش تدریس سخنرانی مشارکت دانشجویان و سمینار
6 وظایف دانشجو مطالعه منابع معرفی شده پیش از هر جلسه ارائه سمینار
7 منبع مایرون واینر، ساموئل هانتینگتون، درک توسعه سیاسی حسین بشیریه، گذار به دموکراسی حسین بشیریه، گذار به مردم سالاری فرانسیس فوکویاما، زوال و نظم سیاسی مارینا اوتاوی، گذار به دموکراسی یا شبه اقتدارگرایی
8 مواد و امکانات آموزشی اینترنت مناسب پاورپوینت منابع معرفی شده
9 نحوه ارزشیابی سمینار دانشجویی مشارکت ارزیابی پایانی
10 فایل Pdf File