1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جوهرِ تاریخِ معاصرِ ایران را میتوان در تلاش برای دستیافتن به توسعه سیاسی خلاصه نمود. اغلبِ تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران از دوران مشروطه به اینسو حولِ گفتمانِ «ترقی» و توسعه شکل یافتند. مهمتر از خواست توسعه در ایران، موانعِ آن و شکلگیری پرسش از چرایی عقبماندگیِ ایران و عدم توسعه میباشد. صرفنظر از موانع موجود در ساختارسیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران که مانع پیدایش ساخت دولت مدرن و توسعه یافته شدند، وضعیت جغرافیایی و نظامِ بینالملل نیز تاثیرِ زیادی داشت. |
2 |
هدف کلی |
در این درس انتظار میرود دانشجو با تسلط بر نظریاتِ توسعه و الگوهای آن مانند الگوی همبستگی، مبتنی بر جامعهشناسی کارکردی و الگوهای اقتصادی بتواند الگوی توسعه نیافتگیِ ویژه ایران و یا مختصات و ویژگیهای توسعه در ایران را تبیین نمایند. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی نسبی با فرایند توسعه درایران |
4 |
اهداف یادگیری |
تسلط بر نظریات توسعه و تطبیق آن ها با ایران |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی
مشارکت دانشجویان و سمینار |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع معرفی شده پیش از هر جلسه
ارائه سمینار |
7 |
منبع |
مایرون واینر، ساموئل هانتینگتون، درک توسعه سیاسی
حسین بشیریه، گذار به دموکراسی
حسین بشیریه، گذار به مردم سالاری
فرانسیس فوکویاما، زوال و نظم سیاسی
مارینا اوتاوی، گذار به دموکراسی یا شبه اقتدارگرایی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اینترنت مناسب
پاورپوینت
منابع معرفی شده |
9 |
نحوه ارزشیابی |
سمینار دانشجویی
مشارکت
ارزیابی پایانی |
10 |
فایل |
Pdf File |