1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یکی از دروس دوره کارشناسی ارشد رشته آمار است. |
2 |
هدف کلی |
درس مدیریت سازمان های آماری یکی از دروس دوره کارشناسی ارشد رشته آمار است.این درس به طور مشترک توسط دو مدرس تدریس می شود. یک بخش به مباحث آماری مرتبط با موضوع درس می پردازد و بخش دیگر تلاش می کند تا دانشجویان را با مباحث و مفاهیم پایه مدیریت آشنا سازد.
انتظار می رود که پس از گذراندن این درس، دانشجو بتواند با نگاهی نقادانه به مسایل مدیریتی، هم به عنوان مدیری در آینده، از حداقل های دانش مدیریت در انجام امور خود بهره ببرد و هم به عنوان یکی از اعضای زیر مجموعه یک مدیر بتواند نگاهی سیستماتیک و نقادانه به مدیریت اعمال شده بر خود و سایرین داشته باشد. هر چقدر شهروندان نسبت به روش ها و مباحث مدیریتی آشنا تر باشند، مدیران سازمان ها و کشور مجبور به بالاتر بردن دانش مدیریتی خود خواهند شد و از این رهگذر کشور به پیشرفتی علمی و نظام مند دست خواهد یافت. |
3 |
شایستگی های پایه |
آنچه به مباحث مدیریت این درس مربوط می شود، نیازمند پیش نیاز دانشی خاصی در این حوزه نیست لیکن داشتن تجربه کاری و یا آشنایی عمومی با حوزه های سازمانی کشور کمک به سزایی در فهم بهتر درس خواهد کرد. |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این بخش آشنایی کلی با برخی مباحث و مفاهیم پایه ای علم مدیریت است. |
5 |
روش تدریس |
-آموزش مفاهیم پایه مدیریت توسط معلم،
-مشارکت جمعی دانشجو و معلم در مباحث درس |
6 |
وظایف دانشجو |
-حضور به موقع و کامل در تمامی جلسات کلاس
-مطالعه منابع معرفی شده برای درس و منابع جنبی کمکی و نیز مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس
- آگاهی و آشنایی از مسایل روز کشور و جهان و داشتن نگاه نقادانه از منظر مدیریتی به آن ها |
7 |
منبع |
منابع مختلف و متعددی برای این درس قابل استفاده هستند. برخی از آن ها عبارتند از:
-مبانی سازمان و مدیریت: نوشته ی طاهره فیضی- انتشارات دانشگاه پیام نور،
-مبانی سازمان و مدیریت: نوشته دکتر علی رضاییان-انتشارات سمت،
-مدیریت عمومی: نوشته ی دکتر سید مهدی الوانی- نشر نی،
-مبانی تئوری و طراحی سازمان: نوشته ی ریچارد ال. دفت، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی- چاپ دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- و ..... |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
-استفاده از گچ و تخته سیاه و نیز پاورپوینت، |
9 |
نحوه ارزشیابی |
1- مشارکت فعال دانشجو در بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث مطروحه در کلاس (2 نمره)،
2- ارائه سمینار توسط دانشجو(2 نمره)،
3- آزمون میان ترم(8 نمره)،
4- آزمون پایان ترم (8 نمره). |