1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دو واحد اصلی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، برگزاری بصورت عملی و نظری، بخش پیش نیاز کارورزی بالینی |
2 |
هدف کلی |
دانشجو علاوه بر آشنایی با مباحث نظری مرتبط با اصول اساسی مصاحبه روانشناختی بالینی، با بررسی شرح حال های متعدد بیماران به زبان فارسی و زبان انگلیسی به اصول تشخیص گذاری بالینی مسلط می شود. مهارت های اساسی مصاحبه روانشناختی را بطور عملی تمرین کرده، به نحوه انجام مصاحبه ساختاریافته بر مبنای DSM 5 (فرم کوتاه و فرم کامل ) با انجام تمرینات عملی مسلط می شود.
در صورت همکاری پلی کلینیک جلسات مشاهده مستقیم مصاحبه توسط استاد برگزار می شود و در صورت عقد تفاهم نامه پلی کلینیک با بیمارستان روانپزشکی ابن سینا جلسات مشاهده و مصاحبه بیماران بستری برگزار می شود. این جلسات در زمان مازاد بر جلسه کلاسی برگزار می شود. از منبع تکمیلی شماره سه جهت ایفای نقش کلاس و منبع تکمیلی شماره پنج بصورت خودخوان برای تسهیل روند انجام بخش عملی آموزش استفاده می شود. سایر منابع تکمیلی برای انتخاب شرح حال بیماران توسط مدرس و بررسی آن بصورت کار کلاسی، معرفی شده اند. |
3 |
شایستگی های پایه |
آسیب شناسی روانی 1 و 2- فنون مشاوره-اصول روانشناسی بالینی-آزمون های روانشناختی 1 و 2 |
4 |
اهداف یادگیری |
1. اصول اساسی مصاحبه 2. راهبردهای ایجاد رابطه 3.تکنیک های کسب اطلاعات 4. روش های ارزیابی وضعیت روانی 5. گام های تشحیص گذاری 6. ترکیب اجزا و مراحل مصاحبه 7.مصاحبه با بیماران مشکل 5. تسلط عملی به اخذ شرح حال و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته و ساختاریافته 6.تسلط عملی به ملاک ها تشخیصی 5 DSMو تشخیص گذری در جلسه درمان |
5 |
روش تدریس |
ارائه استاد با استفاده از اسلاید- ایفای نقش - مشاهده جلسه مصاحبه و رفع اشکال در پلی کلینیک با استفاده از دوربین مداربسته، ارائه شرح حال بیماران و بحث کلاسی در هر جلسه |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت منظم در کلاس- انجام تکالیف عملی و نظری در هر جلسه- شرکت در ایفای نقش هر جلسه- مشارکت در پرسش و پاسخ کلاسی-شرکت در امتحان پایان ترم |
7 |
منبع |
1. اوتمر، اکهارد.، و اوتمر، زیگلیند.(2002). اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5. جلد اول: اصول اساسی. مولف و مترجم: نصر اصفهانی، مهدی.تهران: ارجمند (1397).
2. فرست، مایکلبی.؛ ویلیامز، جانتبی.و.؛ کارگ، روندا اس.و اسپیتزر، رابرتال. (2015). مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلالهای DSM-5 ( (SCID-5-RV. تنظیم، تدوین و ترجمه محمدخانی، پروانه؛ ابراهیمزاده موسوی، محمد؛ ریگیکوته، بهزاد؛ یوسفیطبسی، مریم؛ خوشدلدریامری، صفورا. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1396.
منابع تکمیلی
3. گودرزی، محمدعلی. (1393). مصاحبه بالینی پیشرفته به روش گام به گام. تهران: انتشارات آوای نور.
4. فرم شرح حال و مصاحبه روانپزشکی ساختاریافته MINIمنتشر شده توسط دفتر مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
5. ناسبوم، آبراهام. (2013). راهنمای عملی مصاحبه تشخیصی با استفاده از ملاک¬های DSM-5. مترجم: رضاعی، فرزین و فروغی، علی اکبر. تهران: ارجمند (1393).
6. بارن هیل، جان.(2013). شرح حال بیماران بر اساس .DSM-5 مترجم: رضاعی، ف.، و فروغی، ع. تهران: ارجمند(1393).
7. Byrne. P., & Byrne, Nicola. (2008). Psychiatry, Clinical Cases Uncovered. USA:Wiley.
8. Clark, T., Day, Ed., & Fergusson, E.C. (2005). Core clinical cases in Psychiatry: A Problem Solving Approach. Oxford University Press.
9. Carlo Altamura, Alfredo. & Brambilla, P. (2019). Clinical Cases in Psychiatry: Integrating Translational Neuroscience Approach. Switzerland: Springer.
10.نرم افزارمعیارهای تشخیصی DSM 5 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلاید، کتاب، پلی کلینیک تخصصی روانشناختی دانشگاه فردوسی مشهدف استفاده از دوربین مداربسته، ایفای نقش و رفع اشکال کلاسی، نرم افزار |
9 |
نحوه ارزشیابی |
13 نمره عملی و 7 نمره نظری
نمره عملی 13 نمره
4 نمره تشخیص گذاری شرح حال
4 نمره اجرای اسکید بیماری های روانپزشکی و اختلال شخصیت
2 نمره اجرای مصاحبه شرح حال و mini
3 نمره اجرای رول پلی از تمرین های مصاحبه تشخیصی به روش گام به گام
7 نمره امتحان کتبی تستی از فصول اول، دوم، سوم، چهارم، ششم، هفتم و هشتم منبع شماره یک |