طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره دو واحد اصلی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، برگزاری بصورت عملی و نظری، بخش پیش نیاز کارورزی بالینی
2 هدف کلی دانشجو علاوه بر آشنایی با مباحث نظری مرتبط با اصول اساسی مصاحبه روانشناختی بالینی، با بررسی شرح حال های متعدد بیماران به زبان فارسی و زبان انگلیسی به اصول تشخیص گذاری بالینی مسلط می شود. مهارت های اساسی مصاحبه روانشناختی را بطور عملی تمرین کرده، به نحوه انجام مصاحبه ساختاریافته بر مبنای DSM 5 (فرم کوتاه و فرم کامل ) با انجام تمرینات عملی مسلط می شود. در صورت همکاری پلی کلینیک جلسات مشاهده مستقیم مصاحبه توسط استاد برگزار می شود و در صورت عقد تفاهم نامه پلی کلینیک با بیمارستان روانپزشکی ابن سینا جلسات مشاهده و مصاحبه بیماران بستری برگزار می شود. این جلسات در زمان مازاد بر جلسه کلاسی برگزار می شود. از منبع تکمیلی شماره سه جهت ایفای نقش کلاس و منبع تکمیلی شماره پنج بصورت خودخوان برای تسهیل روند انجام بخش عملی آموزش استفاده می شود. سایر منابع تکمیلی برای انتخاب شرح حال بیماران توسط مدرس و بررسی آن بصورت کار کلاسی، معرفی شده اند.
3 شایستگی های پایه آسیب شناسی روانی 1 و 2- فنون مشاوره-اصول روانشناسی بالینی-آزمون های روانشناختی 1 و 2
4 اهداف یادگیری 1. اصول اساسی مصاحبه 2. راهبردهای ایجاد رابطه 3.تکنیک های کسب اطلاعات 4. روش های ارزیابی وضعیت روانی 5. گام های تشحیص گذاری 6. ترکیب اجزا و مراحل مصاحبه 7.مصاحبه با بیماران مشکل 5. تسلط عملی به اخذ شرح حال و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته و ساختاریافته 6.تسلط عملی به ملاک ها تشخیصی 5 DSMو تشخیص گذری در جلسه درمان
5 روش تدریس ارائه استاد با استفاده از اسلاید- ایفای نقش - مشاهده جلسه مصاحبه و رفع اشکال در پلی کلینیک با استفاده از دوربین مداربسته، ارائه شرح حال بیماران و بحث کلاسی در هر جلسه
6 وظایف دانشجو شرکت منظم در کلاس- انجام تکالیف عملی و نظری در هر جلسه- شرکت در ایفای نقش هر جلسه- مشارکت در پرسش و پاسخ کلاسی-شرکت در امتحان پایان ترم
7 منبع 1. اوتمر، اکهارد.، و اوتمر، زیگلیند.(2002). اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5. جلد اول: اصول اساسی. مولف و مترجم: نصر اصفهانی، مهدی.تهران: ارجمند (1397). 2. فرست، مایکل‌بی.؛ ویلیامز، جانت‌بی.و.؛ کارگ، روندا اس.و اسپیتزر، رابرت‌ال. (2015). مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلال‌های DSM-5 ( (SCID-5-RV. تنظیم، تدوین و ترجمه محمدخانی، پروانه؛ ابراهیم‌زاده‌ موسوی، محمد؛ ریگی‌کوته، بهزاد؛ یوسفی‌طبسی، مریم؛ خوشدل‌دریامری، صفورا. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1396. منابع تکمیلی 3. گودرزی، محمدعلی. (1393). مصاحبه بالینی پیشرفته به روش گام به گام. تهران: انتشارات آوای نور. 4. فرم شرح حال و مصاحبه روانپزشکی ساختاریافته MINIمنتشر شده توسط دفتر مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 5. ناسبوم، آبراهام. (2013). راهنمای عملی مصاحبه تشخیصی با استفاده از ملاک¬های DSM-5. مترجم: رضاعی، فرزین و فروغی، علی اکبر. تهران: ارجمند (1393). 6. بارن هیل، جان.(2013). شرح حال بیماران بر اساس .DSM-5 مترجم: رضاعی، ف.، و فروغی، ع. تهران: ارجمند(1393). 7. Byrne. P., & Byrne, Nicola. (2008). Psychiatry, Clinical Cases Uncovered. USA:Wiley. 8. Clark, T., Day, Ed., & Fergusson, E.C. (2005). Core clinical cases in Psychiatry: A Problem Solving Approach. Oxford University Press. 9. Carlo Altamura, Alfredo. & Brambilla, P. (2019). Clinical Cases in Psychiatry: Integrating Translational Neuroscience Approach. Switzerland: Springer. 10.نرم افزارمعیارهای تشخیصی DSM 5
8 مواد و امکانات آموزشی اسلاید، کتاب، پلی کلینیک تخصصی روانشناختی دانشگاه فردوسی مشهدف استفاده از دوربین مداربسته، ایفای نقش و رفع اشکال کلاسی، نرم افزار
9 نحوه ارزشیابی 13 نمره عملی و 7 نمره نظری نمره عملی 13 نمره 4 نمره تشخیص گذاری شرح حال 4 نمره اجرای اسکید بیماری های روانپزشکی و اختلال شخصیت 2 نمره اجرای مصاحبه شرح حال و mini 3 نمره اجرای رول پلی از تمرین های مصاحبه تشخیصی به روش گام به گام 7 نمره امتحان کتبی تستی از فصول اول، دوم، سوم، چهارم، ششم، هفتم و هشتم منبع شماره یک