1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دو واحد درس نظری پایه |
2 |
هدف کلی |
آشنایی و شناخت دانشجویان از انواع اختلالات روانی از جمله اختلالات جسمانی شکل، اختلالات تجزیه ای، اختلالات خلقی، اختلالات اسکیزوفرنی، اختلالات جنسی، اختلالات تغذیه، اختلالات خواب، اختلالات دوره کودکی و نوجوانی، اختلالات وابسته به مواد |
3 |
شایستگی های پایه |
آسیب شناسی روانی |
4 |
اهداف یادگیری |
مرور مبانی آسیب شناسی روانی، اصطلاحات، علامت شناسی روانپزشکی و طبقه بندی بر اساس DSM 5
-اختلالات خلقی (همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی:اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسرده خویی، اختلال خلق ادواری، اختلال کژتنظیمی خلقی ایذائی،سندرم پیش از قاعدگی، اختلالات دوقطبی نوع یک و دو و اختلالات مربوطه، اختلالات خلقی ناشی از بیماری های طبی عمومی،اختلالات خلقی ناشی از سومصرف مواد و داروها)
-اختلالات سایکوتیک (همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی)
-اختلالات اسکیزوفرنی فرم، اسکیزوافکتیو،هذیانی و سایر اختلالات روانپریشانه (همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی)
-اختلالات کنترل تکانه (اختلال انفجاری متناوب، جنون دزدی، جنون آتش افروزی، سایر اختلالات معین یا نامعین:همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی)
-اختلالات تجزیه ای (فراموشی تجزیه ای، گریز تجزیه ای،اختلال هویت تجزیه ای،اختلال گسست ازخویشتن، گسست از واقعیت، سایر اختلالات تجزیه ای نامعین)
- اختلال علائم جسمانی و اختلالات مرتبط (اختلال علائم جسمانی، اختلال اضطراب بیماری، اختلال علائم عصبی کارکردی (اختلال تبدیلی)، اختلالات ساختگی، اختلال درد، دیگر اختلالات علائم جسمی معین یا نامعین؛ همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی)
-اختلالات تغذیه و خوردن (بی اشتهایی عصبی، پراشتهائی عصبی، اختلال پرخوری و دیگر اختلالات خوردن)
-اختلالات خواب-بیداری (محرومیت از خواب، نیاز به خواب، ریتم خواب-بیداری، طبقه بندی اختلالات خواب و انواع آن)
-کژکاری جنسی و نارضایتی جنسیتی (اختلالات میل، علاقه و انگیختگی،اختلالات ارگاسم، اختلالات درد جنسی، کزکاری جنسی ناشی از بیماری طبی عمومی، سایرکژکاری های جنسی معین، نارضایتی جنسی، پارافیلیاها)
-اختلالات دوران نوزادی، کودکی و نوجوانی (اختلالات یادگیری اختصاصی، اختلال مهارت های حرکتی، اختلالات ارتباط، اختلال طیف اوتیسم، اختلال های کم توجهی/بیش فعالی، اختلالات رفتاری ایذائی، اختلال های تغذیه و خوردن در شیرخوارگی و اوایل کودکی، اختلالات دفعی، اختلالات اضطرابی و خلقی کودکی، سایکوز و سوءمصرف مواد؛ همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی)
-اختلالات اعتیادی و مصرف مواد (همه گیرشناسی، سبب شناسی، تشخیص افتراقی، نشانه ها، علائم، انواع، بررسی های آزمایشگاهی و روانشناختی) |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، یادگیری مشارکتی، تحلیل ویدئو آموزشی، کیس ریپورت، کار عملی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در پرسش و پاسخ کلاسی، کار عملی گروهی، مطالعه محتوای آموزشی و حضور مستمر |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو، کتاب، اسلاید |
8 |
نحوه ارزشیابی |
پرسش کلاسی، میان ترم و پایان ترمف کار عملی گروهی |
9 |
منبع |
سادوک، ب.، احمد، س.، و سادوک، و.(2019).دستنامه روان پزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند. |