1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دو واحد تخصصی نظری و عملی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با آزمون های شناختی و نوروسایکولوژیک و کاربرد آن ها در روانشناسی بالینی- آشنایی با ابزارهای ارزیابی شناختی تکنولوژیک- آشنایی با آزمون سازی شناختی و ابزارهای توانبخشی شناختی |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط به آسیب شناسی روانی- تسلط به مبانی روانسنجی و روان آزمایی- آشنایی با مباحث پایه در روانشناسی شناختی و نوروسایکولوژی |
4 |
اهداف یادگیری |
• آشنایی با مبانی نظری، مفاهیم و سازه های انواع آزمون های شناختی و نوروسایکولوژیک در روانشناسی بالینی
• آشنایی با فرآیند ساخت، نحوه اجرا، نمره گذاری و تفسیر نتایج انواع آزمون های شناختی در روانشناسی بالینی
• کاربرد انواع آزمون های شناختی و نوروسایکولوژیک در روانشناسی بالینی
آشنایی با روش های تکنولوژیک توانبخشی شناختی |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، مشارکتی، عملی |
6 |
وظایف دانشجو |
- حضور فعال در کلاس و امتحان کتبی و تکالیف عملی
- به دانشجویان محترم بانک مقالات معرفی می شود که موظفند هر کدام یک مقاله را ارائه دهند.
- پرسش و پاسخ و یادگیری مشارکتی هنگام ارائه های همکلاسی ها در جلسه ای که مقالهارائه می گردد.
- دانشجویان آزمون های رایانه ای یا مداد کاغذی که در طول ترم معرفی می شوند، را انجام داده و طبق دستور العمل گزارش خود را ارائه دهند.
- نرم افزار سایکوپای بصورت مقدماتی معرفی می شود که انتظار می رود دانشجویان در همان سطح مقدماتی تسلط قابل قبولی در ساخت آزمون بدست بیاورند. |
7 |
منبع |
منبع اصلی:
1. Goldstein, L. H., & McNeil, J. E. (Eds.). (2012). Clinical neuropsychology: A practical guide to assessment and management for clinicians. John Wiley & Sons. http://library.lol/main/E4D5BD2890EA38F294AAF2DF660E853E
گلدشتاین، ل و مک نیل، ج. (1400). عصب روانشناسی بالینی: راهنمای عملی ارزیابی و درمان برای بالینگران، ترجمه س، ضیایی و دیگران، چاپ اول، مشهد: فرانگیزش. (2012).
نرم افزار پبل
(PEBL: The Psychology Experiment Building Language)
نرم افزار سایکوپای
PsychoPy v3.0)
منابع فرعی:
2. Hebben, N., & Milberg, W. (2009). Essentials of neuropsychological assessment (Vol. 70). John Wiley & Sons. http://library.lol/main/47665C06821595FA13BFDE8FDE1F46B3
هبن، ن و میلبرگ، ویلیام. (1387). مبانی ارزیابی عصب روانشناختی، ترجمه ح، حق شناس، چاپ اول، تهران: انتشارات رشد. (2002).
3. Miller, D. C., & Maricle, D. E. (2019). Essentials of school neuropsychological assessment. John Wiley & Sons. http://library.lol/main/E559C4A9DD84D79C2AD529066435C9E6 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
مقاله، کتاب، فیلم، نرم افزار، بازدید از آزمایشگاه شناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
بخش کتبی: 35% (7 نمره): طبق منبع معرفی شده دانشجویان در انتهای ترم بصورت کتبی ارزیابی می شوند.
بخش عملی: 65% (13 نمره) |