طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس مداخلات معنوی و دینی در روانشناسی بالینی به عنوان یکی از درس‌های اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانش لازم در جهت آشنایی با مفاهیم نظری، مبانی و ویژگی‌ها مشاوره و درمانگری معنوی و آشنایی با رویکردهای معنوی موجود فراهم می‌آورد. همچنین مهارت لازم برای آمادگی جهت مشاوره معنوی به مراجعین مذهبی را فراهم می آورد.
2 هدف کلی آشنایی با مفاهیم نظری معنوی و روش‌های معنوی در روانشناسی بالینی و به کارگیری روش‌های معنوی دینی در درمان مراجعین
3 شایستگی های پایه تسلط به مبانی آسیب شناسی روانی و اصول و فنون روان درمان گری
4 اهداف یادگیری آشنایی با تعریف معنویت، تمایز معنویت دینی و غیر دینی، انسان معنوی. آشنایی با مبانی و اصول روان درمان گری یکپارچه معنوی-آشنایی با فرایند اجرایی روان درمان گری یکپارچه معنوی به عنوان یک سبک درمن معنوی غیربومی آشنایی مختصر با رویکرد درمان چندبعدی معنوی خداسو از طریق تمرین عملی با ابزارها و کاربرگ های مربوط به فنون اصلی این رویکرد به عنوان یک سبک درمان معنوی بومی
5 روش تدریس سخنرانی-ارائه کلاسی-بحث و گفتگو و پرسش و پاسخ- تمرین عملی- تحلیل ابزار و تمرین انجام کاربرگ فنون درمان معنوی
6 وظایف دانشجو حضور در کلاس مطالعه مستمر مطالب ارائه شده و انجام تکالیف مربوطه، تکمیل پرسشنامه، نمره‌گذاری، تکمیل کاربرگ‌ها، همکاری در اجرای فنون، مطالعه مطالب ارائه شده، انجام ارائه کلاسی
7 منبع پارگامنت، کنت، ای.(1400).روان درمانگری یکپارچه معنوی: درک و بیان امر قدسی.ترجمه: علیرضا ظهیرالدین، مسعود جان بزرگی، رضا کریم زاده نعیم. نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی. جان بزرگی، مسعود.، و غروی، سیدمحمد. (1397).اصول روان درمان گری و مشاوره با رویکرد اسلامی (مفاهیم، فرآیند و فنون).نشز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). جان یزرگی، مسعود .(1400).درمان چندبعدی معنوی: یک رویکرد خداسو. نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
8 مواد و امکانات آموزشی اسلاید، کتاب، مباحثه کلاسی، کاربرگ، پرسشنامه، معرفی فیلم
9 نحوه ارزشیابی تمرین عملی و امتحان نظری