1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس مداخلات معنوی و دینی در روانشناسی بالینی به عنوان یکی از درسهای اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانش لازم در جهت آشنایی با مفاهیم نظری، مبانی و ویژگیها مشاوره و درمانگری معنوی و آشنایی با رویکردهای معنوی موجود فراهم میآورد. همچنین مهارت لازم برای آمادگی جهت مشاوره معنوی به مراجعین مذهبی را فراهم می آورد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم نظری معنوی و روشهای معنوی در روانشناسی بالینی و به کارگیری روشهای معنوی دینی در درمان مراجعین |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط به مبانی آسیب شناسی روانی و اصول و فنون روان درمان گری |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تعریف معنویت، تمایز معنویت دینی و غیر دینی، انسان معنوی.
آشنایی با مبانی و اصول روان درمان گری یکپارچه معنوی-آشنایی با فرایند اجرایی روان درمان گری یکپارچه معنوی به عنوان یک سبک درمن معنوی غیربومی
آشنایی مختصر با رویکرد درمان چندبعدی معنوی خداسو از طریق تمرین عملی با ابزارها و کاربرگ های مربوط به فنون اصلی این رویکرد به عنوان یک سبک درمان معنوی بومی |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی-ارائه کلاسی-بحث و گفتگو و پرسش و پاسخ- تمرین عملی- تحلیل ابزار و تمرین انجام کاربرگ فنون درمان معنوی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس مطالعه مستمر مطالب ارائه شده و انجام تکالیف مربوطه، تکمیل پرسشنامه، نمرهگذاری، تکمیل کاربرگها، همکاری در اجرای فنون، مطالعه مطالب ارائه شده، انجام ارائه کلاسی |
7 |
منبع |
پارگامنت، کنت، ای.(1400).روان درمانگری یکپارچه معنوی: درک و بیان امر قدسی.ترجمه: علیرضا ظهیرالدین، مسعود جان بزرگی، رضا کریم زاده نعیم. نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی.
جان بزرگی، مسعود.، و غروی، سیدمحمد. (1397).اصول روان درمان گری و مشاوره با رویکرد اسلامی (مفاهیم، فرآیند و فنون).نشز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
جان یزرگی، مسعود .(1400).درمان چندبعدی معنوی: یک رویکرد خداسو. نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلاید، کتاب، مباحثه کلاسی، کاربرگ، پرسشنامه، معرفی فیلم |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تمرین عملی و امتحان نظری |