1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دو واحد تخصصی نظری و عملی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مبانی نظری و کاربرد آزمون های شناختی- ادراکی در روانشناسی |
3 |
شایستگی های پایه |
آسیب شناسی روانی- روانسنجی- روانشناسی شناختی- روان سنجی- آمار توصیفی و استنباطی |
4 |
اهداف یادگیری |
کسب مهارت در اجرا، نمرهگذاری و تفسیر نمرات آزمون های شناختی-ادراکی و نحوه گزارش روانشناختی |
5 |
روش تدریس |
یادگیری مشارکتی-سخنرانی/ بحث گروهی/ پرسش و پاسخ، استفاده از اسلاید و معرفی کتاب،نمایش فیلم و کلیپ های مرتبط، ایفای نقش، تکالیف مرتبط کمی و کیفی، ارزشیابی مستمر |
6 |
وظایف دانشجو |
وظیفه کلی دانشجو حضور فعال و به موقع و مستمر در کلاس درس، پاسخ به پرسش های کلاسی، انجام تکالیف هفتگی و مطالعه منابع معرفی شده جهت آمادگی برای گفتوگوی کلاسی است. این درس به صورت ارائه نظری و بحث گروهی و مباحثه با دانشجویان تدریس می شود. دانشجویان بصورت فعالیت گروهی برای ارائه کلاسی یک آزمون کلاسیک یا رایانه ای و اجرا، توضیح و نمرهگذاری آن آمادگی داشته باشند، همچنین ارائه کلاسی می تواند بصورت نکات مهم در اجرا و تفسیر آزمون های تدریس شده بصورت رول پلی در کلاس درس باشد. آزمون های تدریس شده را بصورت هماهنگ با فرایند تدریس اجرا، نمره گذاری و تفسیر کرده و در کلاس رفع اشکال نمایند. در صورت امکان فیلم ده دقیقه ای از اجرای آزمون منتخب خود ضبط کرده و در کلاس همراه با توضیح نکات مربوطه ارائه نمایند. در پاسخگویی به تحلیل کلیپ های آموزشی مربوطه مشارکت فعال داشته باشند. |
7 |
منبع |
بهرامی، هادی. (1387). آزمون¬های روانی، مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
مارنات، گری؛ رایت، جردن. (1400). راهنمای سنجش روانی. تهران:نشر سخن. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلاید، فیلم، کیس ریپورت، کتاب، کاربرگ و دستورالعمل اجرا و تفسیر آزمون، نرم افزارهای آزمون گری شناختی-ادراکی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر بصورت پرسش کلاسی- امتحان نظری پایان ترم و کارعملی کلاسی بصورت فعالیت گروهی در انجام تکالیف کلاسی (معرفی، توضیح و اجرای آزمون آنلاین و کامپیوتری بصورت ارائه کلاسی، فیلم ده دقیقه ای از اجرای آزمون و تحلیل و توضیح آن در کلاس (اختیاری)،اجرا و نمره گذاری و تفسیر آزمون های تدریس شده |