1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی، 2 واحد، نظری و عملی، کار گروهی و انفرادی |
2 |
هدف کلی |
دانشجو در پایان این درس علاوه بر آشنایی با مفاهیم، تعاریف، تاریخچه و موضوعات مرتبط، با رویکردهای اصلی و نوین در حوزه سنجش و ارزیابی شخصیت و سلامت روان آشنا می شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط برآزمون های شناختی 1، آسیب شناسی روانی، نظریه های شخصیت و رواندرمانی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با کاربرد، اجرا و تفسیر آزمون ها در دو حیطه سلامت روان و ارزیابی شخصیت
آشنایی با نحوه انجام مصاحبه شرح حال
آشنایی با انجام مصاحبه تشخیصی روانپزشکی
یادگیری نحوه تنظیم گزارش مورد بر اساس تفسیر آزمون و نتیجه مصاحبه |
5 |
روش تدریس |
یادگیری مشارکتی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ، کار عملی بصورت انجام مصاحبه، اجرا و نمره گذاری و تفسیر آزمون ها از یک مراجع و جمع بندی مقایسه ای نتایج آزمون ها-معرفی کتاب، فیلم و نمایش کلیپ های مرتبط و تحلیل آن بصورت بحث گروهی، ایفای نقش، تکالیف مرتبط کمی و کیفی، ارزشیابی مستمر ارائه کار عملی و رفع اشکال در هر جلسه |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و به موقع و مستمر در کلاس درس، پاسخ به پرسش های کلاسی، انجام تکالیف و مطالعه منابع معرفی شده جهت آمادگی برای بحث گروهی - مطالعه کتاب و اسلاید، شرکت در فعالیت های گروهی، انجام کار عملی تفسیر و اجرای تست، ایفای نقش مصاحبه و پاسخ به کیس ریپورت - شرکت در امتحان- این درس هم به صورت ارائه نظری و بحث گروهی و مباجثه با دانشجویان تدریس می شود - کلاس دانشجومحور برگزار خواهد شد و منابع کمک آموزشی آفلاین در سامانه دانشگاه بارگزاری می شود. - دانشجویان باید قبل از هر جلسه مطالعه داشته باشند و منابع مشخص شده برای هر جلسه را طبق طرح درس مطالعه کنند. - محتوای مطالعه شده توسط دانشجویان و پاسخ تکلیف مطرح شده در ابتدای هر جلسه مورد پرسش قرار خواهد گرفت. |
7 |
منبع |
منبع اصلی: فتحی آشتیانی، علی.، و داستانی، محبوبه. (1391). آزمون های روانشناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
منابع فرعی:
گراث-مارنات، گری. (2016). راهنمای سنجش روانی برای مشاوران و روانپزشکان. مترجم: پاشاشریفی، حسن.، و نیکخو، محمدرضا. تهران: سخن، 1397.
گراهام، جان.(2011).hرزیابی شخصیت و آسیب شناسی روانی (راهنمای MMPI - 2) - جلد اول و دوم. مترجم کافی ماسوله،سیدموسی و یعقوبی، حمید. تهران: ارجمند.
کاربرگ های مصاحبه شرح حال و مصاحبه تشخیصی کوتاه منتشر شده توسط دفتر مشاوره وزارت علوم
اوامر، اکهارد.، و اوتمر، زیگلیند.(2002). اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5. جلد اول: اصول اساسی. مولف و مترجم: نصر اصفهانی، مهدی.تهران: ارجمند (1397).
فرست، مایکلبی.؛ ویلیامز، جانتبی.و.؛ کارگ، روندا اس.و اسپیتزر، رابرتال. (2015). مصاحبه ساختاریافته بالینی برای ارزیابی اختلالهای DSM-5 ( (SCID-5-RV. تنظیم، تدوین و ترجمه محمدخانی، پروانه؛ ابراهیمزاده موسوی، محمد؛ ریگیکوته، بهزاد؛ یوسفیطبسی، مریم؛ خوشدلدریامری، صفورا. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1396.
گودرزی، محمدعلی. (1393). مصاحبه بالینی پیشرفته به روش گام به گام. تهران: انتشارات آوای نور.
فرم شرح حال و مصاحبه روانپزشکی ساختاریافته MINIمنتشر شده توسط دفتر مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ناسبوم، آبراهام. (2013). راهنمای عملی مصاحبه تشخیصی با استفاده از ملاکهای DSM-5. مترجم: رضاعی، فرزین و فروغی، علی اکبر. تهران: ارجمند (1393).
بارن هیل، جان.(2013). شرح حال بیماران بر اساس .DSM-5 مترجم: رضاعی، ف.، و فروغی، ع. تهران: ارجمند(1393). |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت کلاسی بکارگیری آزمون و کاربرگ و سایت به همراه معرفی کتب
انجام مراحل دشوارآزمون در کلاس و رفع اشکال
ایفای نقش انجام بخش های محتلف مصاحبه شرح حال
تمرین تشخیص گذاری بیمار بر اساس گزارش شرح حال
نمایش و تحلیل فیلم |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی-انجام ایفای نقش و انجام تکالیف عملی مصاحبه و اجرا و تفسیر آزمون-امتحان پایانترم-ارزشیابی مستمر (آزمونک)
ده نمره عملی بصورت انجام و تفسیر آزمون ها و تحویل آن-ده نمره نظری بصورت امتحان کتبی چهارگزینه ای
کارعملی شامل ایفای نقش مصاحبه شرح حال7 تا 10 دقیقه- یک نمره-گروه دو الی سه نفره
انجام مصاحبه شرح حال و ارائه کاربرگ
انجام مصاحبه تشخیصی و ارائه کاربرگ
اجرا و تفسیر مجموعه آزمون های تدریس شده و ارائه کاربرگ
مشارکت در گفتگوی کلاسی یک نمره |