طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس شامل مباحثی است که موجب توانمندسازی دانشجویان در آشنایی با مدارک و مستندات و قلمرو قواعد فقه جزایی و استفاده استدلالی از آن ها در مباحث فقه جزایی می شود.
2 هدف کلی اهداف کلی درس آشنایی با مهم ترین قواعد فقهی در بخش قضا و جزا و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوق اسلامی و توانمندسازی دانشجویان در آشنایی با مدارک و مستندات و قلمرو قواعد فقه جزایی و استفاده استدلالی از آن ها در مباحث فقه جزایی.
3 شایستگی های پایه آگاهی از مبادی فقه واصول
4 اهداف یادگیری اهداف ویژه درس آشنایی با مفهوم، مدارک و مستندات، قلمرو و سایر مسائل و احکام قواعد فقهی: درءُ الحدود، اکراه و اجبار، اضطرار، وزر، حرمت اعانه بر اثم، اقامة الحدّ إلی من الیه الحکم، توبه، جبّ، احسان، دم المسلم لایذهب هدرا،ً لادیة لمن قتله الحدّ، ولایت حاکم بر ممتنع.
5 روش تدریس ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث
6 وظایف دانشجو انتخاب آگاهانه وطبق قانون دروس . 2- شرکت فعال ومنضبط درکلاس .3- شرکت درمیان ترم .4- انجام آزمون پایان ترم .5- باجان ودل توجه کردن به بیانات علمی کلاس رعایت نظم وانضباط وخلاصه برداری ودقت کامل وپرسش وپاسخ درکلاس
7 منبع محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه 4، بخش جزایی، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 7314 ش. . - قبله ای خویی، خلیل، قواعد فقه )بخش جزا(، تهران: انتشارات سمت، 7311 - حاجی ده آبادی، احمد، قواعد فقه جزایی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 7311 ش.
8 مواد و امکانات آموزشی تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه فضای کلاس- نرم افزار پاور پوینت- تخته وایت بورد/ هوشمند- ویدئو پروژکتور ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه سوال درابتدای هرجلسه 2- شرکت درمیان ترم 3- فعالیت کلاسی مثل : ارائه تحقیق وکنفرانس و...4- امتحان آخرترم
10 فایل Pdf File