1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس شامل مباحثی است که موجب توانمندسازی دانشجویان در آشنایی با مدارک و مستندات و قلمرو قواعد فقه جزایی و استفاده استدلالی از آن ها در مباحث فقه جزایی می شود. |
2 |
هدف کلی |
اهداف کلی درس
آشنایی با مهم ترین قواعد فقهی در بخش قضا و جزا و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد
بنیادین حقوق اسلامی و توانمندسازی دانشجویان در آشنایی با مدارک و مستندات و قلمرو قواعد فقه جزایی و استفاده استدلالی از آن ها در
مباحث فقه جزایی. |
3 |
شایستگی های پایه |
آگاهی از مبادی فقه واصول |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف ویژه درس
آشنایی با مفهوم، مدارک و مستندات، قلمرو و سایر مسائل و احکام قواعد فقهی: درءُ
الحدود، اکراه و اجبار، اضطرار، وزر، حرمت اعانه بر اثم، اقامة الحدّ إلی من الیه الحکم، توبه، جبّ، احسان، دم المسلم
لایذهب هدرا،ً لادیة لمن قتله الحدّ، ولایت حاکم بر ممتنع. |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با
استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش
درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و
تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش
بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف
و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث |
6 |
وظایف دانشجو |
انتخاب آگاهانه وطبق قانون دروس . 2- شرکت فعال ومنضبط درکلاس .3- شرکت درمیان ترم .4- انجام آزمون پایان ترم .5- باجان ودل توجه کردن به بیانات علمی کلاس رعایت نظم وانضباط وخلاصه برداری ودقت کامل وپرسش وپاسخ درکلاس |
7 |
منبع |
محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه 4، بخش جزایی، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 7314 ش.
. - قبله ای خویی، خلیل، قواعد فقه )بخش جزا(، تهران: انتشارات سمت، 7311
- حاجی ده آبادی، احمد، قواعد فقه جزایی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 7311 ش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه
فضای کلاس- نرم افزار پاور پوینت- تخته وایت بورد/ هوشمند- ویدئو پروژکتور
ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه
سوال درابتدای هرجلسه 2- شرکت درمیان ترم 3- فعالیت کلاسی مثل : ارائه تحقیق وکنفرانس و...4- امتحان آخرترم |
10 |
فایل |
Pdf File |