طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و تبیین نقش و جایگاه مهم قواعد فقه در نظام حقوق اسلام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام.
3 هدف کلی توانمندسازی دانشجویان در آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام.
4 شایستگی های پایه آشنایی با مبادی فقه واصول
5 اهداف یادگیری آشنایی با کلیاتی در باب قاعده فقهی و فرق های آن با مسئله اصولی، مسئله فقهی و ...، اقسام قواعد فقهی، تاریخچه ای از نگارش قواعد فقهی، قواعد فقه مدنی شامل: قاعده ید، ضمان ید، قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده غرور، قاعده لا ضرر، قاعده نفی حرج، قاعده صحت، قاعده تسلیط، قاعده سوق مسلمین، قاعده اقدام، قاعده استیمان، قاعده ضمانِ مقبوض به عقد فاسد، قاعده غرر، قاعده تلف مبیع قبل از قبض، قاعده لزوم، قاعده العقود تابعهٌ للقصود
6 روش تدریس ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث.
7 وظایف دانشجو انتخاب صحیح درس - توجه کامل به طرح وشرح درس - شرکت در کلاس وارزیابیه ها وتمرین وممارست در یادگیری وحل تمارین .
8 منبع گزیده از منابع ذیل: - محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه: بخش مدنی، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 7313 ش. - محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، تهران: میزان، 7311 ش.
9 مواد و امکانات آموزشی سخت افزار ونرم افزارهای یارانه ای مربوط به درس - تخته وامکانات آموزشی
10 نحوه ارزشیابی استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث.