طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره پرورش قدرت شناخت نیمه استدلالی و آگاهی مطلوب از چگونگی استنباط مسائل قضائی زمینه سازی آگاه شدن از ماهیت، احکام، شرایط و آثار مباحث فقه قضائی مثل اقرار شهادت و...و کیفیت دادرسی در اسلام
2 هدف کلی آشنائی با ماهیت، احکام، شرایط و آثار مباحث فقه قضائی مثل اقرار شهادت و...شناخت نیمه استدلالی و آگاهی مطلوب از چگونگی استنباط مسائل قضائی آشنایی با کیفیت دادرسی در اسلام ارتقای آگاهی و توانایی حل مسائل فقهی وچالشهای قانونی
3 شایستگی های پایه تسلط بر زبان عربی ومتون فقهی
4 اهداف یادگیری آشنایی با مباحث :مراتب ولایت شرعی، شرایط قاضی، قاضی تحکیم، راه های اثبات ولایت قضا، احکام تعارض، احکام قسمت، روش رسیدگی، شیوه های برخورد با متهم، شیوه های برخورد با شاکی، نحوه اجرای احکام( و مباحث مربوط به شهادات )شروط شاهد، تعریف عدالت، مستند شهادت، ادله اثبات دعوی احکام تحمّل و ادای شهادت، تفصیل حقوق، شهادت بر شهادت و رجوع از شهادت ومباحث اقرار وحجر 2- شناخت نیمه استدلالی و آگاهی مطلوب از چگونگی استنباط مسائل قضائی
5 روش تدریس روش تدریس: 1- تبیین شفاهی موضوع 2- استفاده از پاور 3- سوال ازدانشجو4-ارائه بحث توسط دانشجو5- خلاصه نویسی دانشجو. 6- ارائه منابع فرعی باتاکید بر انجام تکلیفها و تحقیقات کوتاه مرتبط باموضوعات درسی دربرخی از جلسات؛هدایت دانشجویان به مشورت وهم اندیشی بااستفاده ازروش بحث گروهی؛هدایت دانشجویان به تفکردقیق و خالق و ایجاد عالقه مندی به کاوشگری؛ استفاده ازروش حل مسئله برای توصیف وتبیین مسائل تحلیلی،ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان بااستفاده از روش پرسش وپاسخ درکلاس.
6 وظایف دانشجو 1- تنظیم برنامه خود براساس واحدهای آموزشی ترم - رعایت نظم وانضباط - دقت وتعمق در مباحث کلاس - سوال وجواب درکلاس . ارائه تحقیق وامتحان درس براساس مباحث : عقداجاره:لزوم اجاره شرایط متعاقدین شرایط مورداجاره اقسام اجاره اجاره اعیان؛ اجاره اعمال بطلان واختلافات حقوقی در اجاره
7 منبع منابع درس : شهید ثانی، زین الدین بن علی ، الروضة البهیة، . محقق حلی، نجم الدین (1408ق) شرایع الاسلام. مغنیه، محمدجواد (1421ق) فقه الامام جعفر الصادق خمینی، سید مصطفی (1418ق) مستند تحریرالوسیله قانون آئین دادرسی مدنی وکیفری
8 مواد و امکانات آموزشی مواد آموزشی : 1-تخته 2-ابزار پروژکتور پاور 3- پرسش وپاسخ 4- بازدید یاشرکت درهمایش یا سخنرانی علمی و ایجاد فضای مناسب جهت مشارکت مفید در گفتگوهای درسی؛نرم افزارهای ورد،پیدی اف و پاورپوینت،نرم افزارهای جامع فقهی
9 نحوه ارزشیابی شیوه ارزشیابی: ارزشیابی مستمر (آزمونک) 2 - تکالیف هفتگی 2- امتحان پایان‌ترم 8- امتحان میان‌ترم 4- فعالیت‌های گروهی 2- ارزیابی شفاهی 2- نمره
10 فایل Pdf File