1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
فراهم کردن زمینه تسلط عملی و کاربردی دانشجویان از آموخته های خود در طول تحصیل وایجادآمادگی برای خدمات اجتماعی مناسب .
2- افزایش توان استدلال فقهی وحقوقی از منابع فقهی
3-شناخت تفصیلی و نیمه استدلالی و آگاهی مطلوب از چگونگی استنباط مسائل فقهی عقود معین |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با ماهیت، احکام، شرایط و آثار شماری از عقود معین وفراهم کردن زمینه تسلط عملی و کاربردی دانشجویان از آموخته های خود
2- افزایش توان استدلال فقهی وحقوقی عقداجاره:لزوم اجاره شرایط متعاقدین شرایط مورداجاره اقسام اجاره اجاره اعیان؛ اجاره اعمال بطلان واختلافات حقوقی در اجاره
عقد صلح:ماهیت استقاللی یاتبعی صلح با اقراروانکار شرایط متصالحان شرایط موردصلح مباحث تنازع
عقدجعاله:ماهیت عقدجعاله آثارواحکام جعاله مجهول بودن مورد زمان استحقاق جُعل فسخ وانحلال جعاله
سبق و رمایه
عقد بیع: معاطات، شروط عقدبیع،
شرایط متعاقدین،مقبوض به عقدفاسد
بیع فضولی احکام اجازه و ّرد، کشف ونقل،
شرایط عوضین،
خیارات
3-شناخت تفصیلی و نیمه استدلالی و آگاهی مطلوب از چگونگی استنباط مسائل فقهی عقود معین
4-ارتقای آگاهی و توانایی حل مسائل فقهی وچالشهای قانونی |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر زبان عربی و قرائت متون فقهی |
4 |
اهداف یادگیری |
اشنائی با مباحث : عقداجاره:لزوم اجاره شرایط متعاقدین شرایط مورداجاره اقسام اجاره اجاره اعیان؛ اجاره اعمال بطلان واختلافات حقوقی در اجاره
عقد صلح:ماهیت استقاللی یاتبعی صلح با اقراروانکار شرایط متصالحان شرایط موردصلح مباحث تنازع
عقدجعاله:ماهیت عقدجعاله آثارواحکام جعاله مجهول بودن مورد زمان استحقاق جُعل فسخ وانحلال جعاله
سبق و رمایه
عقد بیع: معاطات، شروط عقدبیع،
شرایط متعاقدین،مقبوض به عقدفاسد
بیع فضولی احکام اجازه و ّرد، کشف ونقل،
شرایط عوضین،
خیارات |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس: 1- تبیین شفاهی موضوع 2- استفاده از پاور 3- سوال ازدانشجو4-ارائه بحث توسط دانشجو5- خلاصه نویسی دانشجو. 6- ارائه منابع فرعی باتاکید بر انجام تکلیفها و تحقیقات کوتاه مرتبط باموضوعات درسی دربرخی از جلسات؛هدایت دانشجویان به مشورت وهم اندیشی بااستفاده ازروش بحث گروهی؛هدایت دانشجویان به تفکردقیق و خالق و ایجاد عالقه مندی به کاوشگری؛ استفاده ازروش حل مسئله برای توصیف وتبیین مسائل تحلیلی،ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان بااستفاده از روش پرسش وپاسخ درکلاس. |
6 |
وظایف دانشجو |
1- تنظیم برنامه خود براساس واحدهای آموزشی ترم -
رعایت نظم وانضباط - دقت وتعمق در مباحث کلاس - سوال وجواب درکلاس .
ارائه تحقیق وامتحان درس براساس مباحث : عقداجاره:لزوم اجاره شرایط متعاقدین شرایط مورداجاره اقسام اجاره اجاره اعیان؛ اجاره اعمال بطلان واختلافات حقوقی در اجاره
عقد صلح:ماهیت استقاللی یاتبعی صلح با اقراروانکار شرایط متصالحان شرایط موردصلح مباحث تنازع
عقدجعاله:ماهیت عقدجعاله آثارواحکام جعاله مجهول بودن مورد زمان استحقاق جُعل فسخ وانحلال جعاله
سبق و رمایه
عقد بیع: معاطات، شروط عقدبیع،
شرایط متعاقدین،مقبوض به عقدفاسد
بیع فضولی احکام اجازه و ّرد، کشف ونقل،
شرایط عوضین،
خیارات |
7 |
منبع |
منابع درس : شهید ثانی، زینالدین بن علی (1410ق) الروضة البهیة، .
طباطبایی یزدی، سید محمدکاظم العروة الوثقی، ..
محقق حلی، نجم الدین (1408ق) شرایع الاسلام.
مغنیه، محمدجواد (1421ق) فقه الامام جعفر الصادق
آل کاشف الغطاء، محمدحسین تحریر المجله،.
خمینی، سید مصطفی (1418ق) مستند تحریرالوسیله |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
مواد آموزشی : 1-تخته 2-ابزار پروژکتور پاور 3- پرسش وپاسخ 4- بازدید یاشرکت درهمایش یا سخنرانی علمی و ایجاد فضای مناسب جهت مشارکت مفید در گفتگوهای درسی؛نرم افزارهای ورد،پیدی اف و پاورپوینت،نرم افزارهای جامع فقهی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
شیوه ارزشیابی:
ارزشیابی مستمر (آزمونک) 2 - تکالیف هفتگی 2- امتحان پایانترم 8- امتحان میانترم 4- فعالیتهای گروهی 2- ارزیابی شفاهی 2- نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |