طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در زمرۀ دروس تاریخی و تحلیلی اندیشه های مطرح در آثار ادبی تعلیمی است که به فهم بهتر اغلب متون ادبی کمک می کند. موضوع اصلی آن سیر آرا و اندیشه‌های کلامی در جهان اسلام است.
2 هدف کلی 1. آشنایی دانشجویان با اندیشه‌های مطرح در جهان اسلام 2. درک بهتر و عمیقتر سخن شاعران و نویسندگان
3 شایستگی های پایه داشتن اطلاعات از جریانهای فکری در جهان اسلام و تسلط بر متون مختلف بویژ متون تعلیمی.
4 اهداف یادگیری توانایی درک و فهم اشارات و مباحث کلامی مطرح در متون ادبی گذشته، از جمله متون صوفیه.
5 روش تدریس در این درس پس از مروری بر اندیشه‌های کلامی مطرح‌شده در آثار اندیشمندان و متکلمان به متونی که این اندیشه ها در آنها مطرح شده پرداخته می شود. خواندن آثار تاریخی و تحلیلی در باره کلام اسلامی و اثار ادبی تعلیمی و پی بردن به اشارات کلامی در آنها از طریق خواندن نمونه هایی در کلاس و سپس واگذاری بخشهایی به دانشجویان در برنامه و طرح این درس گنجانده شده است. ارائۀ تحقیق کلاسی از سوی دانشجویان ( از جلسات 5 و 6 به بعد ) و پرداختن به مباحث عمده کلامی انعکاس یافته درادبیات فارسی نیز برای تطبیق با آرای کلامی فرقه ها مورد نظر است.
6 وظایف دانشجو خواندن کتابهاب معرفی شده در زمینۀ مباحث کلامی و همچنین خواندن متون ادبی و دریافت و استخراج اندیشه های کلامی از خلال آنها.
7 منبع مذاهب الاسلامیین. عبدالرحمن بدوی، دار العلم للملایین، بیروت: چاپ اول، 1996. [ترجمة فارسی ذیل عنوان تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام، مترجم: حسین صابری، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، 1374].تاریخ فلسفه در جهان اسلام از حنا الفاخوری . کتاب فرق اسلامی از برنچکار. شاهنامه دیوان ناصر حسرو حدیقه سنایی مثنوی بوستان و دیوان حافظ و... منابع دیگری است که به آنها مراجعه خواهد شد.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب و مقاله
9 نحوه ارزشیابی شامل کارهای کلاسی امتحان میان ترم و امتحان پایان ترم است.
10 فایل Pdf File