1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس تخصصی در برنامۀ است با کد درس 4 و بدون پیش نیاز |
2 |
هدف کلی |
شناخت زبان متون عرفانی و چکونگی و تنوع کاربردهای زبانی در انواع متون |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با متون نظم و نثر عرفانی و رویکردها و گرایشهای مختلف عرفانی و رویکردهای نظری و عملی در عرفان |
4 |
اهداف یادگیری |
- درک رابطه لفظ و معنا نر انواع متون عرفانی
- تفاوت زبان در متون مبتنی بر تجربه عرفانی و متون تعلیمی و تذکره ای
-آشنایی با اصطلاحات خاص در مشربهای عرفانی
-وجوه نمادین و رمزی زبان عرفانی |
5 |
روش تدریس |
- معرفی منابع جدید مربوط به رابطۀ لفظ و معنی و چگونگی آن در متون دینی و عرفان
-ارائۀ مطالب از سوی استاد و زمینه سازی بحث در بارۀ نحوۀ ارتباط با متون عرفانی و خاستگاههای مختلف و اغراض هر یک
- بحث در بارۀ مطالب کتابهای مطرح در حوزۀ زبان عرفان
- بررسی و تحلیل متون ادبی عرفانی با توجه به نظرگاههای جدید |
6 |
وظایف دانشجو |
خواندن منابع تحلیلی جدید در بارۀ زبان عرفان
ارائۀ گزارش تحلیلی از منابع خوانده شده
خواند متون عرفانی مربوط به هر تقسیم بندیهای مختلف
نگارش مقالۀ تحقیقی در بارۀ یکی از موضوعات مطرح در زبان عرفان |
7 |
منبع |
-عرفان و فلسفۀ استسیس با ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی
-فلسفۀ زبان دینی اثر دان استیور ترجمه ابوالفضل ساجدی
- ابن عربی و زبان تازۀ عرفان از سعاد الحکیم و ترجمۀ مسعود جعفری
- زبان عرفان از علیرضا فولادی
مقاله زبان در زبان مولانا محمد تقوی
زبان در برزخ اندیشه و احساس محمد تقوی
تجربۀ هنری و تجربۀ دینی محمد تقوی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و مقاله و پاورپوینت جهت ارائۀ مطالب |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تحقیق کلاسی و پایانی
آزمون میان ترم
آزمون پایان ترم |