1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس اختیاری |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با زبان رسانه و نسبت آن با زبان معیار و ادبیات و نقد مصادیق مطبوعاتی و شنیداری و تصویری |
3 |
شایستگی های پایه |
آگاهی از رسم الخط فارسی و دشواریهای موجود در نگارش فارسی
اطلاع از قواعد ویرایش |
4 |
اهداف یادگیری |
-شناخت الگوهای خبر رسانی درست و مستند و زبان قابل فهم و روان در گزارشهای مطبوعاتی
- شناخت نارساییهای زبانی رسانه ها و راه رفع آنها |
5 |
روش تدریس |
مرور تاریخی
پرداختن به نمونه های متنی و اصلاح و ویرایش آنها
تمرین کلاسی و نقد روزنامه و مطبوعه از حیث کاربردهای کلمات |
6 |
وظایف دانشجو |
خواندن متون نظری مربوط به زبان رسانه( کتاب سیر تحول ادبیات ژورنالیستی در زبان فارسیاز سمیعی گیلانی. کتاب زبان مطبوهات از میرعابدینی، کتاب گفت و شنودهای رسانه ای از تلسون ترجمه پروین طاهری)
خواندن مقالات مرتبط
تهیۀ گزارش از روزنامه ها و رادیو و تلویزیون با توجه به نوع زبان در موضوعات گوناگون و برای مخاطبان خاص |
7 |
منبع |
تاب سیر تحول ادبیات ژورنالیستی در زبان فارسی از سمیعی گیلانی.
کتاب زبان مطبوهات از حسن میرعابدینی،
کتاب گفت و شنودهای رسانه ای از اندرو تولسون ترجمه پروین طاهری
مقاله زبان رسانه ها از احمد سمیعی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و مقاله
پاورپوینت
دسترسی به فضای مجازی در کلاس
فیلم مستند خبری و داستانی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تکلیف و کار کلاسی و اصلاح مواد مطبوعاتی با توجه به معیارهای درست نویسی
گزارش نویسی از حوادث فرهنگی و اجتماعی و رویدادهای علمی
امتحان میان ترم
امتحان پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |