1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در زمرۀ دروس تاریخی و تحلیلی اندیشه های مطرح در آثار ادبی تعلیمی است که به فهم بهتر اغلب متون ادبی کمک می کند. موضوع اصلی آن سیر آرا و اندیشههای کلامی در جهان اسلام است. |
2 |
هدف کلی |
1. آشنایی دانشجویان با اندیشههای مطرح در جهان اسلام
2. درک بهتر و عمیقتر سخن شاعران و نویسندگان |
3 |
شایستگی های پایه |
داشتن اطلاعات از جریانهای فکری در جهان اسلام و تسلط بر متون مختلف بویژ متون تعلیمی. |
4 |
اهداف یادگیری |
توانایی درک و فهم اشارات و مباحث کلامی مطرح در متون ادبی گذشته، از جمله متون صوفیه. |
5 |
روش تدریس |
در این درس پس از مروری بر اندیشههای کلامی مطرحشده در آثار اندیشمندان و متکلمان به متونی که این اندیشه ها در آنها مطرح شده پرداخته می شود. خواندن آثار تاریخی و تحلیلی در باره کلام اسلامی و اثار ادبی تعلیمی و پی بردن به اشارات کلامی در آنها از طریق خواندن نمونه هایی در کلاس و سپس واگذاری بخشهایی به دانشجویان در برنامه و طرح این درس گنجانده شده است. ارائۀ تحقیق کلاسی از سوی دانشجویان ( از جلسات 5 و 6 به بعد ) و پرداختن به مباحث عمده کلامی انعکاس یافته درادبیات فارسی نیز برای تطبیق با آرای کلامی فرقه ها مورد نظر است. |
6 |
وظایف دانشجو |
خواندن کتابهاب معرفی شده در زمینۀ مباحث کلامی و همچنین خواندن متون ادبی و دریافت و استخراج اندیشه های کلامی از خلال آنها. |
7 |
منبع |
مذاهب الاسلامیین. عبدالرحمن بدوی، دار العلم للملایین، بیروت: چاپ اول، 1996.
[ترجمة فارسی ذیل عنوان تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام، مترجم: حسین صابری، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس، 1374].تاریخ فلسفه در جهان اسلام از حنا الفاخوری
. کتاب فرق اسلامی از برنچکار.
شاهنامه دیوان ناصر حسرو حدیقه سنایی مثنوی بوستان و دیوان حافظ و... منابع دیگری است که به آنها مراجعه خواهد شد. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و مقاله |
9 |
نحوه ارزشیابی |
شامل کارهای کلاسی امتحان میان ترم و امتحان پایان ترم است. |
10 |
فایل |
Pdf File |