1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به طور کلی حداقل 6 واحد تدریسی (تاریخ مصرو شام 2/ تاریخ عثمانی عصر متقدم/ تاریخ عثمانی عصر متاخر و ترکیه جدید) که در مقطع کارشناسی رشته های تاریخی را در بر می گیرد که در سطحی متعالی ارائه می شود و دوره زمانی گسترده ای را تحت پوشش قرار داده است. از این رو به سبب دربرگیری دوره های کلان تاریخ و تمدنی اسلامی، علاوه بر وقایع مهم سیاسی تاریخی، اعصار مهم تمدنی نظیر تاریخ هنر اسلامی، تاریخ تشکیلات حکومتی، تاریخ علوم و مدارس در جهان اسلام، تاریخ برخورد جهان اسلام با غرب و ... را در خود جای داده است و از دروس مهمی به شمار می رود که در رشته های دیگر تاریخ به این شکل، کمتر مورد توجه بوده است. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی آگاهی از وقایع تاریخی و تمدنی دو حکومت قدرتمند جهان اسلام در ادوار متاخر است که بر تحولات تاریخی جهان نیز تاثیرگذار بوده اند و بارها قدرت های غربی را به چالش کشیده اند. با توجه به این حکومت عثمانی بیشترین چالش را برای حکومتهای ایرانی از عصر صفویه تا دوران معاصر رقم زده است و در این چالش های علاوه بر اهداف سیاسی، انگیزه های مذهبی نیز دخیل بوده، آگاهی از پیشینه تاریخی این حکومت برجسته می شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر اولیات زبان عربی- آگاهی از کلیت تاریخ سیاسی مصر و شام و آسیای صغیر و بالکان- آگاهی از جریان های سیاسی دوران متاخر جهان اسلام |
4 |
اهداف یادگیری |
آگاهی چگونگی تسلط ترکان کمتر مقید به اسلام بر اماکن مهم مذهبی اسلامی
آگاهی از تاریخ سیاسی و تمدنی جهان اسلام در مصر و شام
آگاهی تاریخ مصر و شام در عصر متقدم و نوگرایی
آگاهی از جریان های اسلامی مصر و شام در عصر نوگرایی
آگاهی از تاریخ سیاسی و تمدنی بزرگترین و پر زیرمجموعه ترین حکومت جهان اسلام
آگاهی چگونگی نفوذ غرب به جهان اسلام
آگاهی از تنش های مذهبی در جهان اسلام در اعصار متاخر
آگاهی از تاریخ حکومتهای همجوار ایران |
5 |
روش تدریس |
روش تحلیلی و توصیفی به شکل برجسته کردن برخی از مباحث تاریخی تحت عنوان «نکات اصلی» و واگذاری مباحث اولیه و حاشیه به دانشجویان با ارائۀ منابع پژوهشی/ تدریس همراه با تصویرسازی جغرافیایی و منابع تصویری و ترسیمی موجود |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه اولیه مباحث پیش از حضور در کلاس (بر اساس منابع معرفی شده)- ارائۀ پژوهش گزینش شده- پاسخگویی مستمر و همراهی در کلاس ها- انجام تکالیف مقطعی- حضور مستمر در کلاس ها |
7 |
منبع |
پژوهش های حوزه تاریخ ممالیک و تاریخ عثمانی/ مباحث مطروحه در کلاس- تاریخ ممالیک عصام شبارو ترجمه بختیاری/ تاریخ امپراتوری عثمانی محمدتقی امامی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
نقشه، پاورپوینت، گراف ها و نمودارهای تاریخی، تصاویر موزه های ترکیه |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میزان حضور فعال در کلاس+ چگونگی ارائه تحقیق+ نمره پایانی امتحانی |
10 |
فایل |
Pdf File |