طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به طور کلی حداقل 6 واحد تدریسی (تاریخ مصرو شام 2/ تاریخ عثمانی عصر متقدم/ تاریخ عثمانی عصر متاخر و ترکیه جدید) که در مقطع کارشناسی رشته های تاریخی را در بر می گیرد که در سطحی متعالی ارائه می شود و دوره زمانی گسترده ای را تحت پوشش قرار داده است. از این رو به سبب دربرگیری دوره های کلان تاریخ و تمدنی اسلامی، علاوه بر وقایع مهم سیاسی تاریخی، اعصار مهم تمدنی نظیر تاریخ هنر اسلامی، تاریخ تشکیلات حکومتی، تاریخ علوم و مدارس در جهان اسلام، تاریخ برخورد جهان اسلام با غرب و ... را در خود جای داده است و از دروس مهمی به شمار می رود که در رشته های دیگر تاریخ به این شکل، کمتر مورد توجه بوده است.
2 هدف کلی هدف کلی آگاهی از وقایع تاریخی و تمدنی دو حکومت قدرتمند جهان اسلام در ادوار متاخر است که بر تحولات تاریخی جهان نیز تاثیرگذار بوده اند و بارها قدرت های غربی را به چالش کشیده اند. با توجه به این حکومت عثمانی بیشترین چالش را برای حکومتهای ایرانی از عصر صفویه تا دوران معاصر رقم زده است و در این چالش های علاوه بر اهداف سیاسی، انگیزه های مذهبی نیز دخیل بوده، آگاهی از پیشینه تاریخی این حکومت برجسته می شود.
3 شایستگی های پایه تسلط بر اولیات زبان عربی- آگاهی از کلیت تاریخ سیاسی مصر و شام و آسیای صغیر و بالکان- آگاهی از جریان های سیاسی دوران متاخر جهان اسلام
4 اهداف یادگیری آگاهی چگونگی تسلط ترکان کمتر مقید به اسلام بر اماکن مهم مذهبی اسلامی آگاهی از تاریخ سیاسی و تمدنی جهان اسلام در مصر و شام آگاهی تاریخ مصر و شام در عصر متقدم و نوگرایی آگاهی از جریان های اسلامی مصر و شام در عصر نوگرایی آگاهی از تاریخ سیاسی و تمدنی بزرگترین و پر زیرمجموعه ترین حکومت جهان اسلام آگاهی چگونگی نفوذ غرب به جهان اسلام آگاهی از تنش های مذهبی در جهان اسلام در اعصار متاخر آگاهی از تاریخ حکومتهای همجوار ایران
5 روش تدریس روش تحلیلی و توصیفی به شکل برجسته کردن برخی از مباحث تاریخی تحت عنوان «نکات اصلی» و واگذاری مباحث اولیه و حاشیه به دانشجویان با ارائۀ منابع پژوهشی/ تدریس همراه با تصویرسازی جغرافیایی و منابع تصویری و ترسیمی موجود
6 وظایف دانشجو مطالعه اولیه مباحث پیش از حضور در کلاس (بر اساس منابع معرفی شده)- ارائۀ پژوهش گزینش شده- پاسخگویی مستمر و همراهی در کلاس ها- انجام تکالیف مقطعی- حضور مستمر در کلاس ها
7 منبع پژوهش های حوزه تاریخ ممالیک و تاریخ عثمانی/ مباحث مطروحه در کلاس- تاریخ ممالیک عصام شبارو ترجمه بختیاری/ تاریخ امپراتوری عثمانی محمدتقی امامی
8 مواد و امکانات آموزشی نقشه، پاورپوینت، گراف ها و نمودارهای تاریخی، تصاویر موزه های ترکیه
9 نحوه ارزشیابی میزان حضور فعال در کلاس+ چگونگی ارائه تحقیق+ نمره پایانی امتحانی
10 فایل Pdf File