1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
موضوع این درس از آنجا که ما را در شناخت وضع موجود جهان اسلام یاری خواهد کرد؛ می تواند موضوعی جذاب تر و در عین حال کاربردی تر باشد. گستردگی موضوع، ما را برای فهم نسبتا عمیق ناچار به تمرکز بر یک منطقه خاص و تأکید بر جریان ها یا وقایع جریان ساز یک منطقه می کند. چرا که کم وبیش همین ساختار را می توان به مناطق مشابه نیز تعمیم داد. بر ای سهولت بررسی، نخست جهان اسلام را به دو بخش کلی شرق و غرب تقسیم کرده و سپس سیر تحولات در قلمرو امپراتوری عثمانی و شاهنشاهی های ایرانی و متعلقات آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. مباحث این دو بخش هر یک 8 جلسه را به خود اختصاص خواهد داد. تدریس شرق جهان اسلام بر عهده من خواهد بود و بخش غرب جهان اسلام را آقای دکتر بابائی تدریس خواهند کرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با فرایندی که موجد وضع اجتماعی کنونی کشورهای اسلامی است. |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن این درس نیازمند اطلاعات پایه ای از تاریخ ایران و عثمانی در سده نوزدهم و بیستم میلادی است. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، ترکیه و کشورهای عربی در دوره معاصر |
5 |
روش تدریس |
تدریس این درس ترکیبی از روش سخنرانی استاد و مشارکتی است. |
6 |
وظایف دانشجو |
لازم است که دانشجویان با پیش مطالعه در جلسات حضور یابند. منابع مورد نیاز برای مطالعه هر بحث در نخستین جلسه ذکر خواهد شد. افزون بر این، هر یک از دانشجویان می باید یکی از موضوعات مطرح در طی ترم را به عنوان موضوع تحقیق خود انتخاب کرده گزارشی از آن نیز در کلاس ارائه دهد. |
7 |
منبع |
گستردگی موضوع موجب خواهد شد که بیشتر مباحث به صورت جزوهارائه شود. اما از میان منابع متعدد، چند منبع زیر برای بررسی بخش شرق جهان اسلام مناسب خواهد بود: سرآغاز تجاری شدن کشاورزی در ایران؛ س. و.، نوشیروانی«سرآغاز تجاری شدن کشاورزی در ایران»، مسائل ارضی و دهقانی (مجموعه مقالات)، تهران: نگاه، 1361. تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ. محمد توکلی طرقی، ویرایست دوم (چاپ تورنتو) بخشی از کتاب؛ امیرکبیر وایران از فریدون آدمیت؛ از سرآغاز بخش اصلاحات سیاسی و اجتماعی صفحه 265 تا پایان بخش شکیبایی دینی، صفحه 442. فصل اول ایران در دوره قاجار از علی اصغر شمیم فصل نخست مشروطه ایرانی از آجودانی.خاورمیانه برنارد لوئیس، مشروطه عثمانی دکتر حضرتی، |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه؛ پرژکتور؛ سامانه های آموزش مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت در مباحث کلاسی. کیفیت تحقیق. نمره آزمون |