1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این واحد درسی به شکل تخصصی و با رویکرد تمدنی به سرزمین های غرب جهان اسلام نظیر قلمرو عثمانیان، حکومتهای مسلمان شمال افریقا و اندلس اختصاص دارد و از این حیث می تواند خلأ آموزشی این داده های تاریخی سرزمینهای وسیعی را پوشش داد. با توجه به رویکرد تمدنی این واحد درسی و نیز دربرگیری بخش های بزرگی از سرزمین های اسلامی، علاوه بر این که مکمل درس های دیگر است، از حیث آموزش مباحث مربوط به تاریخ هنر و معماری، آموزش و پرورش، تاریخ تشکیلات حکومتی، تاریخ علوم اسلامی و نظایر اینها می تواند پوشش دهندۀ کاستی های آموزشی سایر واحدها باشد و نیز مباحث جدیدی را در بر گیرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با موضوعات تمدنی (تاریخنگاری، تاریخ هنر و معماری، تاریخ آموزش و پرورش، تاریخ تشکیلات حکومتی، تاریخ علوم اسلامی) مربوط به تاریخ اسلام در سوی غربی با تاکید بر عثمانی، مصر و شام و مغرب و اندلس |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با جغرافیای تاریخی دوره های تاریخی، آشنایی با تاریخ سیاسی حکومتهای مربوطه |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با موضوعات تمدنی حکومتهای مربوط به آناتولی و روم ایلی، مصر و شام و مغرب و اندلس و جریانهای فرهنگی این سرزمینها و نیز پیشرفتهای تمدنی در سرزمین های مربوطه |
5 |
روش تدریس |
روش تحلیلی و توصیفی به شکل ارائه روایی مباحث اولیه و ارائه تحلیل از علل و عوامل رویدادها و به چالش کشیدن دانشجویان با طرح سوالهای مقطعی، تکالیف مطالعه ای پیش از جلسه، کنفرانس ها و نیز آشنا کردن دانشجویان با منابع اصلی واحد درسی از طریق ارائه تحقیق کلاسی و نگارش مقاله |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه اولیه مباحث پیش از حضور در کلاس (بر اساس منابع معرفی شده)- ارائۀ کنفرانس تعیین شده- پاسخگویی مستمر و همراهی در کلاس ها- انجام تکالیف مقطعی- حضور مستمر در کلاس ها |
7 |
منبع |
سلجوقیان در آسیای کهین تامارا تالبوت رایس، فرهنگ ایرانی در قلمرو سلجوقیان روم زهرا ربانی، تاریخ عثمانی اسماعیل حقی اوزون چارشیلی، امپراتوری عثمانی(عصر متقدم 1300-1600) خلیل اینالجق، تاریخنگاری و مورخان عثمانی، ترجمه و تدوین: نصرالله صالحی، دین و سیاست در دولت عثمانی داود دورسون، تاریخ ممالیک عصام شبارو، دولت ایوبیان: محمد سهیل طقوش، مقدمه ای بر تاریخ سیاسی اجتماعی شمال آفریقا ازآغاز تا ظهور عثمانی ها ناصری طاهری، علل و آثار جنگهای صلیبی عبداللّه ناصری طاهری، تاریخ فاطمیان و حمدانیان محمدعلی چلونگر، فاطمیان و سنتهای تعلیمی و علمی آنان هاینس هالم، جزوه و مقالات و کتب طراحی شده برای مباحث مغرب و اندلس نظیر تاریخ و تمدن مغرب حسین مونس، تمدن اسلام و غرب گوستاو لوبون، کند وکاوی در تاریخ و تمدن اندلس عبدالواحد ذنون طه |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
علاوه بر امکانات اولیه: نقشه، پاورپوینت، نمودارهای تاریخی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میزان حضور فعال در کلاس+ چگونگی ارائه تحقیق و مقاله+ چگونگی ارائه کنفرانس کلاسی+ نمره امتحان میان ترم و پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |