| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این واحد درسی شکل جمع بندی شده چهارواحد تاریخ تشکیلات حکومتی در جهان اسلام است که با درس تاریخ اجتماعی قرابت دارد و تکمیل کننده آن است. نیز به ابعاد تمدنی نهادهای حکومتی مسلمانان به شکل تحلیلی می پردازد. |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با تشکیلات دیوانی، اداری و نظامی و مناصب و اصطلاحات مربوط بدان |
| 3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر اولیات زبان عربی- آگاهی از منابع تاریخ تشکیلات حکومتی- آشنایی اولیه با مقامات عالی دست حکومتی جهان اسلام |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختار حکومتی سرزمین های مسلمانان جهت تحلیلی بهتر وقایع و نیز گشایش عرصه های جدید پژوهشی حوزه تاریخ اجتماعی جهان اسلام |
| 5 |
روش تدریس |
روش تحلیلی و توصیفی به شکل برجسته کردن برخی از مباحث تاریخی تحت عنوان «نکات اصلی» و واگذاری مباحث اولیه و حاشیه به دانشجویان با ارائۀ منابع پژوهشی/ تدریس همراه با تصویرسازی جغرافیایی و منابع تصویری و ترسیمی موجود |
| 6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه اولیه مباحث پیش از حضور در کلاس (بر اساس منابع معرفی شده)- ارائۀ پژوهش گزینش شده- پاسخگویی مستمر و همراهی در کلاس ها- انجام تکالیف مقطعی- حضور مستمر در کلاس ها |
| 7 |
منبع |
تاریخ تشکیلات در اسلام، محمدرضا شهیدی پاک، انتشارات المصطفی
1- الرفاعی، انور، تشکیلات اسلامی، ترجمه سید جمال موسوی، مشهد، به نشر، 1393. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
نقشه، پاورپوینت، گراف ها و نمودارهای تاریخی، تصاویر موزه ها |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
میزان حضور فعال در کلاس+ چگونگی ارائه تحقیق یا کنفرانس+ نمره پایانی امتحانی |