طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره کنترل و گواهی بذر به صورت یک درس دو واحدی (یک واحد تئوری و یک واحد عملی) در برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی می باشد. این درس به صورت واحد انتخابی در این دوره می باشد.
2 هدف کلی در این درس هدف اصلی آشنایی دانشجویان با مراحل بازرسی مزرعه و آزمایشگاه به منظور اطمینان از حفظ خلوص ژنتیکی و فیزیکی ارقام گیاهی به همراه اطمینان از انتقال این خلوص صفات به نسل بعدی گیاهی می باشد.
3 شایستگی های پایه -توانایی به کارگیری دانش -توانایی تصمیم گیری -توانایی حل مشکلات -توانایی کار مستقل -توانایی ارزیابی های کیفی بازرسی
4 اهداف یادگیری بذرهای برا ساس قوانین ملی و بین المللی گواهی می باشند. در این درس دانشجویان قادر خواهند بود که: توانایی لازم در تهیه محموله های بذری عاری از علف های هرز و بذرهای آلوده اقدام نمایند. توانایی لازم در دسترس قرار دادن بذرهای با کیفیت مناسب جهت کشت به کشاورزان توانایی مشاوره لازم برای بخش فناوری در تهیه ماشین آلات مناسب در فرایند فرآوری بذر
5 روش تدریس تمامی بخش های تدریس به صورت ارائه تصویری با استفاده از نرم افزارها خواهد بود. آشنایی دانشجویان با جدیدترین یافته های علمی به صورت on-line در کلاس انجام خواهد شد. در بخش عملی دانشجویان به گروه های متفاوت تقسیم می شوندو با انتخاب یک بذر وارد مراحل آزمایشگاهی بر روی بذر زراعی انتخابی خود خواهند شد. در هر مرحله آزمایشگاه ضمن ارزیابی بذر انتخابی خود مراحل مقایسه با سایر بذرهای گروه ها را هم انجام خواهند داد.
6 وظایف دانشجو شرکت در تمامی کلاس های تئوری تهیه گزارش آزمایشگاهی نظارت بر تمامی مراحل آزمایش
7 مواد و امکانات آموزشی آزمایشگاه بذر در گروه اگروتکنولوژی دارای اتاقک های رشد کنترل شده و سایر وسایل مورد نیاز برای بخش عملی این درس را دارد. همچنین مواد مصرفی آزمایشگاهی نیز بر حسب نوع آزمایش تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
8 منبع علوم و تکنولوژی بذر لارنس کاپلند، ام .بی. مک دونالد، بهنام کامکار (مترجم)، افشین سلطانی (مترجم)، فرشید اکرم قادری (مترجم) ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه مشهد) تاریخ نشر: 1393 تعداد صفحه: 512 شابک: 964-324-171-8
9 نحوه ارزشیابی در بخش تئوری امتحان میان ترم 25 درصد و امتحان پایان ترم 50 درصد نمره را در بر خواهد گرفت. در بخش عملی 25 درصد نمره کل به آن اختصاص خواهد یافت.