طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره رویان زایی و تمایز بافت ها در بذر به ارزش 2 واحد یکی از دروس برنامه درسی رشته علوم و تکنولوژی بذر در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مراحل رشد و نمو بذر در گیاهان زراعی از مرحله تخمک لقاح یافته تا بذر بالغ و امکان تغییر و تولید بذر های با نیازهای جدید کشاورزی. رویان زایی و نقش آن در پاسخ های گیاهان به شرایط محیطی در نظر گرفته می شود.
3 شایستگی های پایه جنین زایی گیاهی با لقاح شروع می بشود. در سیکل زندگی گیاه، این مرحله شروع رخداد دیپلوئیدی گیاه را نشان می دهد که همان تشکیل زیگوت یا تخمک لقاح یافته می باشد. از آن جاکه سلول های گیاهی غیرقابل حرکت می باشند، رشد و نمو در سلول های گیاهی کاملا وابسته به تقسیم و رشد سلول می باشد. این در نقطه مقابل سلول های حیوانی می باشد. وابستگی دوره پر شدن بذر به موفقیت دوره جنین زایی بذر بسیار زیاد می باشد. در حقیقت یک جنین زایی موفق تضمین کننده یک دوره پر شدن موفق خواهد بود. همچنین دوره پر شدن موفق بذر تضمین کننده یک عملکرد خوب در گیاهان زراعی خواهد بود. عدم موفقیت در تشکیل جنین و یا دانه گرده چالش جدید در بحران تغییرات اقلیمی می باشد.
4 اهداف یادگیری مدیریت دوره کلیدی پر شدن بذر در طی رشد گیاهان زراعی که ارتباط نزدیکی با عملکرد گیاهان زراعی دارد.
5 روش تدریس استفاده از پاور پوینت در تدریس شامل به روزترین دستاوردهای پژوهشی و آموزشی در این زمینه استفاده آنلاین از مطالب علمی در کلاس
6 وظایف دانشجو نوشتن مقاله در خصوص مطالب کلاس بر اساس یافته های جدید تحقیقاتی ارائه مقاله کلاسی بررسی مقاله های منتخب در کلاس
7 مواد و امکانات آموزشی کامپیوتر و دستگاه ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی میان ترم 25 درصد پایان ترم 50 درصد مقاله کلاسی و ارائه در کلاس 25 درصد
9 منبع ر. توکل افشاری و همکاران. 1397. رویان زایی و نمو بافت های بذر. انتشارات دانشگاه تهران